کرمان یدک یار

تعمیر کولر ماشین و 4 روش افزایش خنکی آن

مهم ترین سرفصل های این مقاله

تعمیر کولر ماشین

تعمیر کولر ماشین اغلب نادیده گرفته می شود تا اینکه یک روز AC را روشن کنید و هوای گرم به جای هوای خنک خارج شود. حتی بدتر از آن، گاهی اوقات هوا اصلاً بیرون نمی آید. اگر از AC ماشین خود استفاده می کنید، دیر یا زود باید آن را تعمیر کنید. در بهترین حالت، فقط باید با گاز مبرد شارژ شود، اما گاهی اوقات مشکل جدی تر است.

در مورد دوم، تعمیر کولر ماشین شامل اجزای مختلفی است: از تنظیم تنظیمات تا تعویض قطعات و تعمیر مدارهای الکتریکی. اگر شما فردی نیستید که به طور مرتب متخصصان تعمیر کولر ماشین را چک کرده و به آنها مراجعه می کنید، این خرابی های ناگهانی می تواند شما را غافلگیر کند. 

به همین دلیل امروز قصد داریم در این مقاله از کرمان یدک یار, برترین و بزرگ ترین موسسه امداد خودرو کرمان و یدک کش کرمان, مراحل عیب یابی و تعمیر کولر خودرو را به صورت گام به گام با شما مرور کنیم.

کرمان یدک یار برترین امداد خودرو کرمان

چه زمان باید به فکر تعمیرات کولر خودرو بیفتیم؟

در کنار روشن نشدن سیستم، سه نشانه اصلی برای خرابی کولر ماشین وجود دارد:

کولر باد داغ می‌زند

این موضوع می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد، به خصوص اگر آب به کولر نفوذ کند. وقتی آب وارد کولر خودرو می شود با مبرد مخلوط می شود و اسید قوی ایجاد می کند.این اسید قسمت های مختلف سیستم را خورده می کند، مانند مهر و موم هایی که از نشت مبرد جلوگیری می کنند. نشتی مایع خنک کننده معادل از دست دادن هوای خنک کننده و نیاز به تعمیر کولر ماشین است.یک مقاله جالب : چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟

کولر بوی نامطبوعی می‌دهد

تشخیص بوی متعفن می تواند نشانه ای از نیاز به عیب یابی کولر ماشین شما باشد. این می تواند نشانه ای از کپک یا آب در سیستم باشد که ممکن است ناشی از یک فیلتر هوای مرطوب یا کثیف یا مسدود شدن تخلیه در محفظه اواپراتور باشد.توجه: اگر کولر گازی شما با این مشکل مواجه است، تا زمانی که تعمیر نشده است از آن استفاده نکنید.

جریان هوا ضعیف است

رطوبت بیش از حد در اواپراتور می تواند منجر به تشکیل کپک و سایر آلاینده ها شود. این مشکل مانع از جریان هوا به داخل کابین می شود. تعمیر کولر ماشین در این شرایط می تواند منجر به محدودیت هایی برای هسته اپراتور یا خرابی فن شود.این مطلب بسیار مفیده : کاهش روغن موتور- چرا خودرو روغن کم میکنه
کولر گازی خودرو

راهکارهای تقویت کولر خودرو

روش‌ها و راهکارهای ساده ای برای تقویت کولر ماشین جود دارد که ما در این بخش به آن‌ها میپردازیم :

ابر و فوم‌ها

با استفاده از ابر و فوم می‌توانید ریچه‌های کولر را تمیز کرده و هوای مناسب را وارد کابین کنید. وجود گرد و خاک در دریچه‌ها نیاز به تمیزی دارند و برای این کار می‌توان مقداری ابر و فوم را برش داده و با چسباندن آن‌ها به قطعه چوب داخل دریچه و شیارها را از شر گرد و غبار پاک کنید. با استفاده از آب ولرم و سرکه سفید می‌توانید محلول تمیزکننده خانگی درست کرده و برای ایجاد بوی بهتر نیز از مقداری لیمو استفاده کنید. در این صورت هم هوای مطبوعی خواهید داشت و هم بوی خوبی داخل کابین خودرو پخش می‌شود. حتی می‌توانید مقداری از این محلول را بر روی فوم یا ابر اسپری و دریچه‌ها را تمیز کنید. این محلول باعث می‌شود تا کاملاً شیارها تمیز شوند.

تعویض فیلتر هوای کابین

فیلترهایی که در داخل کابین تعبیه می‌شوند برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، آلاینده‌ها و … به داخل کابین کاربرد دارند. محل قرار گرفتن آن‌ها در داخل خودروهای مختلف فرق داشته معمولاً در زیر کاپوت و داخل کابین زیر داشبورد و … قرار داده می‌شوند. برای اینکه سیستم کولر را تقویت کنید، باید این فیلترها را در بازه‌های زمانی مختلف تعویض کنید. در مناطق اقلیمی مختلف مدت زمان تعویض آن‌ها با هم تفاوت دارد و برای همه خودروها و همه مناطق یکسان نمی‌باشد.

مکنده‌ های هوا را تمیز کنید

مکنده‌ های هوا در قسمت خارجی خودرو و در زیر برف‌پاک‌کن و شیشه جلو قرار داده می‌شود. به این ترتیب می‌توانند به راحتی هوای بیرون را دریافت و با کمک فیلترهایی که دارند، هوا را بدون گرد و خاک و … وارد کابین کنند. فیلتر این مکنده‌ها نیز نیاز به تمیز شدن و تعویض دارند و باید در مدت زمانی مشخص آن‌ها را خارج و جایگزین کنید.

استفاده از اسپری‌ های ضد عفونی‌ کننده

استفاده از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده برای بازکردن دریچه‌های هوای کولر لازم است. در این صورت خودرو را خاموش و تمامی درب و پنجره‌ها را ببندید. سپس این اسپری را به تمامی دریچه‌های ورود هوای کولر اسپری کنید.

راهکار تقویت سرمای کولر خودرو

استفاده از هوای مطبوع و خنک بخصوص در روزهای گرم تابستان یکی از بهترین اتفاقاتی است که به دنبال آن هستیم. راهکارهایی برای تقویت سرمای کولر خودرو پیشنهاد می‌شود که عبارت‌اند از:

چک کردن میزان گاز کولر خودرو

زمانی که کولر گاز کمی دارد ممکن است صداهایی مانند شرشر آب از سمت دیگر راننده تولید شود و یا اینکه انسجام گاز در شیر انبساط پایین می‌آید. در این صورت لازم است با چک کردن و افزایش میزان گاز کولر از سرمای ایجاد شده لذت ببرید.

تمیز کردن فیلترهای هوا

فیلترهای هوا باید به صورت دوره‌ای بررسی و در صورت وجود گرد و خاک تمیز و تعویض شوند. وجود کثیفی در فیلترها باعث پخش دن آن‌ها در داخل کابین و جلوگیری از تهویه مطبوع می‌شود.

تمیز کردن کندانسور یا رادیاتور کولر

قرار گرفتن رادیات در قسمت جلوی خودرو باعث جذب آلودگی‌ها و گرد و خاک می‌شود؛ بنابراین شستن رادیات به صورت اصولی و در کارواش می‌تواند به رفع مشکل کمک و هوای بیشتر و خنک‌تری به داخل کابین راه یابد.

عیب یابی کولر خودرو شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

هنگامی که در مورد تعمیر کولر ماشین صحبت می کنیم، ممکن است تعمیر هر یک از اجزای زیر را مورد بحث قرار دهیم:

  • تکنولوژی کولر الکتریکی؛ که در هنگام روشن بودن موتور، فضای داخلی اتاق را خنک می کند و داخل کابین را خنک می کند.
  • اپراتور کولر؛ که وظیفه آن کاهش دمای کابین و ایجاد اثر خنک کننده است.
  • کمپرسور کولر؛ که گاز مبرد را در کولر به حرکت در می آورد. این قطعه قلب کولر خودرو است و به دلیل پیچیدگی آن، تعمیر کمپرسور کولر خودرو یک کار تخصصی در تعمیر کولر خودرو محسوب می شود.
  • کندانسور یا رادیاتور کولر؛ که گرمای جذب شده از گاز مبرد را دریافت و به خارج منتقل می کند. به عبارت دیگر این قطعه وظیفه تبادل حرارت در سیستم را بر عهده دارد.
  • خشک کن گیرنده کولر; که منبعی است که گاز مبرد را جذب و ذخیره می کند.
  • شیر انبساط کولر؛ که میزان گاز ورودی از کندانسور به اپراتور را مشخص می کند.
  • سیم کشی کولر؛ که همراه با هدایت الکتریکی، دستورات تمامی اجزای مربوط به کل سیستم کولر خودرو را منتقل می کند.
  • کلید کنترل فشار کولر (ترموستات)؛ که با کنترل تغییرات فشار کندانسور از خرابی سایر قطعات و نیاز به عیب یابی بیشتر کولر خودرو جلوگیری می کند.
  • شیلنگ ها؛ که قسمت های مختلف این سیستم را به یکدیگر متصل می کنند.
  • گاز کولر؛ که گرمای هوای داخل کابین را جذب می کند.
  • سوئیچ تهویه مطبوع یا a/c؛ که کولر را روشن و خاموش می کند.

اکنون که با این قطعات و عملکرد آنها آشنا شدید، می توانید با سهولت بیشتری عیب یابی و تعمیر کولر خودرو خود را در محل انجام دهید.

این مقاله هم جالبه : دلایل خروج دود سفید، سیاه و آبی اگزوز خودرو که نمی دانید!

تعمیر کولر ماشین

تعمیر کولر ماشین در محل

برای عیب یابی و تعمیر کولر خودرو و رفع مشکل، مراحل زیر را دنبال کنید:

ارزیابی فن، برق و فیلترهای هوا

قبل از گرفتن آچار ابتدا ماشین و سپس کولر را روشن کنید. اگر هوای سرد خارج نمی شود، ابتدا باید از سالم بودن فن رادیاتور اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل آن قسمت نیست، باید منبع تغذیه کولر را بررسی کنید. اگر مشکلی پیدا نکردید، ببینید فیلترهای هوا مسدود شده اند یا خیر.

اگر تاکنون با مشکلی مواجه نشده اید مراحل بعدی تعمیر کولر خودرو را دنبال کنید.

چرا کولر ماشین روشن نمی شود؟ اگر اینطور باشد به احتمال زیاد سیم کشی ماشین مشکل دارد. برای رفع مشکل، کاپوت خودرو را باز کرده و سیم کشی کولر گازی را به دقت بررسی کنید. هر گونه مشکل الکتریکی که متوجه شدید (مانند شل شدن اتصالات یا فرسودگی) باید برای تعمیر کولر ماشین در محل برطرف شود.

با این حال، ممکن است مشکل مربوط به سوئیچ A/C نیز باشد. بنابراین، حتما آن را نیز بررسی کنید.

بررسی و تعمیر کمپرسور کولر خودرو

قبل از ادامه مراحل بعدی، باید مطمئن شوید که کمپرسور به درستی کار می کند. هود را باز کنید (در صورت بسته بودن) و وضعیت مرکزی و خود پولی کمپرسور را بررسی کنید.

هنگامی که کولر روشن می شود، کلاچ هر دو قرقره مرکزی و خودکار را به طور همزمان می چرخاند. اگر قرقره مرکزی در حین چرخش ثابت بماند، ممکن است کمپرسور شکسته یا مبرد تمام شده باشد.

اما برای تشخیص اینکه آیا نیاز به تعمیر کمپرسور کولر ماشین دارید یا خیر، باید سیم کشی آن را نیز بررسی کنید. کمپرسورها معمولا یک سیم دارند که به قطعه الکتریکی متصل می شود. این سیم را پیدا کنید و سپس کانکتور روی آن را پیدا کنید.

کانکتور را باز کنید و سیم کمپرسور را به قطب مثبت باتری وصل کنید. اگر صدای کلیک شنیدید به این معنی است که کمپرسور در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر نه، پس باید به فکر تعویض یا تعمیر کمپرسور کولر ماشین باشید. همانطور که قبلا ذکر شد، تعمیر یا تعویض کمپرسور نیاز به دانش تخصصی دارد، پس حتما از مکانیک کولر خودرو کمک بگیرید.

بررسی وجود نشتی در کولر

سریع ترین راه برای تشخیص نشتی در کولر ماشین استفاده از کیت های تخصصی است. این کیت ها رنگ مخصوصی را وارد سیستم می کنند که به شناسایی کوچکترین نشتی ها کمک می کند.

قوطی نشت یاب را به شیر کم سرویس سیستم تهویه مطبوع وصل کنید و رنگ را به داخل سیستم هدایت کنید. اگر نشتی وجود داشته باشد، رنگ خارج می شود و شما به راحتی می توانید آن را ببینید.

پیدا کردن نشتی یکی از مسائلی است که باید توسط متخصصین تعمیر کولر گازی در محل و یا در تعمیرگاه به آن رسیدگی شود. با این حال، اگر رنگ از جایی فرار نکند، مشکل احتمالاً به دلیل کمبود مبرد است.

مطلب پیشنهادی : 9 علت خاموش شدن ماشین و نحوه رفع آن‌ها

کولر ماشین

کمبود شارژ کولر ماشین

اگر تمام مراحل عیب یابی کولر خودرو خود را طی کرده اید و به این مرحله رسیده اید، برای شارژ مجدد گاز به کپسول مبرد نیاز دارید. قبل از خرید، نوع مبرد استفاده شده در کولر ماشین خود را مشخص کنید. معمولاً به یکی از دو دسته تقسیم می شود: R134a یا R12.

مطلب پیشنهادی : جوش آوردن ماشین و هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو چقدر است؟

اگر کولر خودروی شما از نوع دوم مبرد استفاده می کند، برای شارژ مجدد باید با تعمیرکار تهویه مطبوع خودرو تماس بگیرید. متأسفانه، انجام این کار به تنهایی و بدون دانش کافی امکان پذیر نیست.

قیمت کولر خودرو های مختلف (پژو , پراید, تیبا و …)

مدل کمپرسور کولر و نام خودرو

محدوده قیمت

کمپرسور کلر پژو 450

9/500/000  تا 11/500/000

کمپرسور کولر پراید قدیم

4/000/000 تا 7/000/000

کمپرسور کولر ال90

5/500/000  تا 8/000/000

کمپرسور کولر برلیانس

5/500/000 تا 6/000/000

کمپرسور کولر ام وی ام

5/500/000 تا 7/300/000

کمپرسور کولر کیا ریو

8/200/000 تا 16/000/000

کمپرسور کولر جک J5

4/500/000 تا 6/200/000

کمپرسور کولر هیوندای سانتافه

13/000/000 تا 20/000/000

کمپرسور کولر تیبا

7/500/000  تا 9/500/000

کمپرسور کولر پژو 206

6/500/000 تا 9/500/000

کمپرسور – جک اس ۵ دستی

7/000/000  تا 11/000/000

نکاتی برای مراجعه کمتر به تعمیرگاه تخصصی کولر اتومبیل

  • حداقل هفته ای یکبار از کولر ماشین خود استفاده کنید. با این کار می توانید فشار گاز را حفظ کرده و از عملکرد صحیح کمپرسور اطمینان حاصل کنید.
  • حالت یخ زدایی یا برف روبی را به مدت 5 تا 10 دقیقه روشن کنید. این کار از تشکیل کپک جلوگیری می کند و رطوبت بیش از حد داخل خودرو را از بین می برد.
  • در زمستان نیز از سیستم تهویه مطبوع برای حذف رطوبت از داخل خودرو و پاکسازی مه از روی شیشه جلو استفاده کنید.
  • حداقل هر دو سال یکبار کولر ماشین خود را شارژ کنید.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه های شما
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206