جوش آوردن ماشین و هزینه تعمیر واشر سر سیلندر خودرو چقدر است؟
یکی از اصلی ترین مشکلاتی که خودرو را در تابستان تهدید می کند جوش آوردن ماشین است. جوش آوردن ماشین می تواند آسیب جدی به قطعات خودرو وارد کند و هزینه زیادی برای شما به همراه داشته باشد. با روند افزایشی دما و افزایش گرما در هر تابستان، آشنایی با عواملی که می تواند منجر به جوش آوردن ماشین شود، ضروری است تا از آن تا حد امکان جلوگیری شود. در این مقاله از سایت کرمان یدک یار که یکی از برترین موسسه های امداد خودرو و یدک کش در کرمان است, امروز به این موضوع میپردازیم.
اگر قصد حمل خودرو با یدک کش در کرمان یا حمل خودروی لوکس و صفر از کارخانه با خودروبرهای ما, لیست نرخ قیمت های ما را مشاهده کنید
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
سرسیلندر و واشر سرسیلندر چیه اصلا؟
سرسیلندر و واشر سرسیلندر از اجزای مهم موتور خودرو هستند که نقش حیاتی در عملکرد موتور دارند.
- **سرسیلندر**:
سرسیلندر (Cylinder Head) قطعهای از موتور است که در بالای بلوک سیلندر قرار دارد و محفظه احتراق را تشکیل میدهد. این قطعه شامل اجزای مختلفی مانند سوپاپها، محفظههای احتراق، شمعها (در موتورهای بنزینی) و محفظههای ورودی و خروجی هوا و سوخت است. سرسیلندر به طور مستقیم روی بلوک سیلندر نصب میشود و با کمک پیچها و مهرهها به آن متصل میگردد.
- **واشر سرسیلندر**:
واشر سرسیلندر (Head Gasket) یک قطعه نازک و معمولاً از جنس فلز یا مواد کامپوزیتی است که بین سرسیلندر و بلوک سیلندر قرار میگیرد. وظیفه اصلی واشر سرسیلندر، ایجاد یک مهر و موم بین این دو قسمت است تا از نشت گازهای حاصل از احتراق، مایعات خنککننده و روغن جلوگیری کند. واشر سرسیلندر باید مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت داشته باشد.
**کارکردها:**
– **ایجاد مهر و موم**: واشر سرسیلندر باعث میشود که هیچ نشتیای بین سرسیلندر و بلوک سیلندر رخ ندهد.
– **پایداری حرارتی و فشاری**: سرسیلندر و واشر باید بتوانند دمای بالای ناشی از احتراق و فشار ناشی از عملکرد موتور را تحمل کنند.
– **مسیر هدایت**: سرسیلندر مسیرهایی برای جریان هوا و سوخت و همچنین خروج گازهای حاصل از احتراق فراهم میکند.
جوش آوردن ماشین یعنی چی و به چه معنا است؟
زمانی که به هر دلیل درجه حرارت موتور خودرو از حد استاندارد بیشتر شود به اصطلاح میگویند خودرو جوش آورده است. با گرم شدن بیش از اندازه موتو خودرو، مایع خنک کننده به نقطه جوش خود میرسد و دیگر قادر به خنک کردن موتور نیست. این افزایش درجه حرارت باعث میشود تا آسیب های جدی به قطعات موتوری خودرو وارد شده و در نهایت موتور کارایی خود را از دست بدهد.
این مطلب را بخوانید : هزینه صافکاری PDR : همه چیزهایی که باید بدانید
بررسی دلایل جوش آوردن ماشین
در اینجا پس از بررسی چندین سایت مختلف که به توضیح این مشکل پرداخته بودند، با توجه به کامل، دقیق و کاربردی بودن مطالب مجله کرمان یدک یار با استناد به آن باید گفت، رایج ترین دلایل جوش آوردن ماشین عبارت اند از:
- خرابی رادیاتور ماشین
- درست کار نکردن فن رادیاتور
- گرفتگی مسیر حرکت آب در سیستم خنک کننده موتور
- استفاده از مایع خنک کننده نا مناسب
- کم یا زیاد بودن مایع خنک کننده
- نشتی در سیستم خنک کننده
- خرابی واتر پمپ
- خرابی ترموستات
به طور کلی می توان گفت هر مشکلی که مانع از عملکرد صحیح سیستم خنک کننده موتور شود، منجر به گرم شدن بیش از حد خودرو می شود. 8 مورد فوق از جمله شایع ترین «علل داغ شدن خودرو» هستند. اگر دوست دارید در مورد هر یک از این موارد بیشتر بدانید و در هنگام گرم شدن بیش از حد خودرو چه کاری انجام دهید، به مقاله مربوطه در مجله کرمان یدک یار مراجعه کنید.
این مطلب را بخوانید : چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟
جوش آوردن ماشین باعث خرابی چه قطعاتی میشود؟
جوش آوردن ماشین می تواند باعث افزایش دمای موتور و آسیب دیدن قطعات مختلف شود. میزان آسیب به کیفیت قطعات در مدل های مختلف خودرو بستگی دارد. با این حال، متداول ترین قطعاتی که پس از داغ شدن بیش از حد خودرو تحت تأثیر قرار می گیرند، در این بخش مورد بحث قرار خواهند گرفت:
- واشر سر سیلندر: اولین قطعه ای که هنگام جوش آوردن ماشین آسیب خواهد دید واشر سرسیلندر است.
- یاتاقان متحرک و ثابت: در گرمای بالا، یاتاقان های کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد.
- رینگ پیستون: در صورتی که هنگام جوش آوردن خودرو را خاموش کنید احتمال چسبیدن رینگ موتور به دیواره سیلندر وجود خواهد داشت.
لطفاً توجه داشته باشید که در شرایط سخت، دماهای بالا و فشار زیاد وارد شده به موتور در حین جوشکاری قطعاتی مانند بوشینگ پیستون، شاتون، پیستون، سایر واشرها و حتی سیمکشی و مبدلهای کاتالیزوری، ممکن است آسیب جدی وارد شود و در نتیجه تعمیر قابل توجهی انجام شود.
همانطور که قبلا ذکر شد، بسته به خودرو و سطح مقاومت اجزای موتور آن، ممکن است برخی از قطعات آسیب کمتری ببینند. در خودروهایی مانند پراید، پژو 405، پژو 206 و 207، دنا و … حتی با یک جلسه جوش ممکن است شاهد علائم خرابی باشید. با این حال، در خودروهایی با موتورهای قوی تر مانند مزدا 3، تویوتا کمری، هیوندای آزرا، خودروهای آلمانی تنفس طبیعی (بدون توربو) و غیره، معمولاً بعد از یک یا دو جلسه جوشکاری متوجه آسیبی نخواهید شد. اگرچه این اتفاق باعث کاهش طول عمر قطعاتی مانند واشر سرسیلندر در این خودروها نیز خواهد شد.
این مطلب را بخوانید :ماشین روغن کم میکنه ولی دود نمیکنه
توجه داشته باشید که قیمت های درج شده در زیر قیمت روز لوازم یدکی این خودروها در زمان انتشار این مقاله می باشد. همچنین لازم به ذکر است که این قیمت ها مربوط به برندهای معتبر و شناخته شده ای است که عموم مردم آن را می شناسند. بنابراین، ممکن است بتوانید قطعات یدکی را با برندهای دیگر و با قیمت ارزانتر نیز خریداری کنید.
هزینه اجرت و تعمیر واشر سرسیلندر ماشین
- پراید: ۹۶۰,۰۰۰ تومان (۴,۵۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
- تیبا: ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان (۵,۵۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
- تندر 90: ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان (۲۲,۰۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
- پژو 206: ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان (۶,۵۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
- پژو 207: ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان (۷,۵۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
- پژو پارس: ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان (۵,۵۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
- سمند: ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان (۵,۵۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
- پژو 405: ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان (۴,۵۰۰,۰۰۰ قیمت سرسیلندر)
برای مشاهده و خرید سرسیلندر نو به سایت دیجی کالا مراجعه کنید
توجه کنید این قیمت ها متغیر است و در طول بازه زمانی ممکن است تغیر کند و همچنین قیمت تعمیر واشر سرسیلندر ماشین در شهر های مختلف تفاوت چندانی ندارد ولی در شهر های بزرگ و کلان شهر ها مانند تهران, اصفهان, مشهد و… ممکن است تا 10 درصد قیمت بیشتر باشد. قیمت های نام برده شده, آخرین قیمت های بازار میباشد.
برای مشاهده لیست و اطلاعات کامل قیمت ها به جدول زیر مراجعه کنید.
هزینه تعمیر واشر سر سیلندر خودروهای داخلی 1403 :
نام خودرو | هزینه تعمیر کامل سرسیلندر (ریال) | قیمت حدودی سرسیلندر (ریال) | قیمت حدودی واشر سرسیلندر (ریال) |
پراید | ۹,۶۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید دوگانه | ۱۰,۴۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید یورو ۴ | ۱۰,۴۰۰,۰۰۰ | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا بنزینی | ۱۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا دوگانهسوز | ۱۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا دندهای | ۱۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا اتوماتیک | ۱۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دندهای | ۱۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک اتوماتیک | ۱۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تندر ۹۰ | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
تندر ۹۰ اتوماتیک | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
ساندرو دندهای | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
ساندرو اتوماتیک | ۲۰,۸۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
مگان دندهای | ۲۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
مگان اتوماتیک | ۲۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ | ۸,۳۰۰,۰۰۰ | ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۴ و ۶ | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ساده | ۱۰,۱۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس دوگانهسوز | ۱۰,۱۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ELX | ۲۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
سمند | ۱۰,۱۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند دوگانه | ۱۰,۹۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند EF7 | ۱۶,۴۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
رانا | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا | ۱۷,۴۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس دندهای توربو | ۲۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتوماتیک | ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | ۲۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
تندر وانت | ۱۷,۶۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت آریسان | ۱۰,۹۰۰,۰۰۰ | ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
پیکان وانت | ۶,۵۰۰,۰۰۰ | ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
این مطلب را بخوانید : دلایل خروج دود سفید، سیاه و آبی اگزوز خودرو
این قیمت ها بر اساس تاریخ 1403 قیمت گزاری شده اند و ممکن است در آینده متغیر باشند.
توجه : هزینه هایی که استعلام گرفته شده است قیمت پک کامل تعویض و هزینه تعمیر واشر سرسیلندر و سرسیلندر ماشین می باشد. هزینه کامل به معنای تراش کاری و سایر کارهای مربوطه می باشد.
هزینه تعمیر سایر قطعات پراید:
- قیمت یاتاقان ثابت پراید: حدود 150هزار تومان
- قیمت یاتاقان متحرک پراید: حدود 140هزار تومان
- قیمت رینگ موتور پراید: حدود 500هزار تومان
- قیمت روغن موتور پراید: حدود 300هزار تومان (روغن موتور مرغوب تر نیز میتوان استفاده نمود)
- قیمت فیلتر روغن پراید: حدود 50هزار تومان
- اجرت تعمیر واشر سرسیلندر پراید
- هزینه تراشکاری سر سیلندر پراید
هزینه تعمیر سایر قطعات پژو 207:
- قیمت یاتاقان ثابت پژو 207: 210هزار تومان
- قیمت یاتاقان متحرک پژو 207: 190هزار تومان
- قیمت رینگ موتور پژو 207: 950هزار تومان
- قیمت روغن موتور پژو 207: 310هزار تومان (روغن موتور مرغوب تر نیز میتوان استفاده نمود)
- قیمت فیلتر روغن پژو 207: 60هزار تومان
- اجرت تعمیر واشر سرسیلندر پژو 207
- هزینه تراشکاری سر سیلندر 207
بدیهی است اگر هرچه زودتر اقدام به رفع مشکل به وجود آمده به واسطه جوش آوردن خودرو کنید، هزینه کمتری را برای تعمیرات خودرو خود پرداخت خواهید کرد.