کرمان یدک یار

لاستیک ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟

مهم ترین سرفصل های این مقاله

لاستیک ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟

زمان تعویض لاستیک خودرو حتی برای قدرتمندترین و لوکس ترین خودروهای دنیا نیز ضروری است و نمی توان آن را نادیده گرفت. اکثر رانندگان از خود می پرسند که چه زمانی باید لاستیک خودرو خود را تعویض کنند. صاحبان خودرو اغلب تصور می کنند که ساییدگی آج و کچلی لاستیک ها زنگ خطری برای تعویض آنهاست و در حالی که این معیار نادرست نیست، اما اگر زمان تعویض لاستیک و نظارت منظم در آن لحاظ نشود، خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

سلامت خودرو ارتباط مستقیمی با ایمنی و رفاه سرنشینان آن دارد. بنابراین اگر بهترین زمان برای تعویض لاستیک خودرو در نظر گرفته نشود، خسارات وارده شدید بوده و غلبه بر آن مشکل خواهد بود. همه اینها را ذکر کردیم تا یک بار دیگر شما را با اهمیت زمان بندی برای تعویض لاستیک خودرو آشنا کنیم. با این حال، این همه چیز نیست! اکنون که توجه به سایش آج دیگر تنها ملاک تعویض لاستیک نیست، چه عواملی را باید در نظر گرفت؟ چه علائمی نشان می دهد که زمان تعویض لاستیک ها فرا رسیده است؟

در این مقاله از کرمان یدک یار، هدف ما ارائه یک راهنمای جامع برای تمام سوالات و نگرانی هایی است که ممکن است در مورد تعویض لاستیک و مسافت پیموده شده در آن انجام شود. با ما همراه باشید.

امتیاز ما

چرا بعد از گذشت زمان و طی مسافتی مشخص باید لاستیک خودرو را تعویض کرد؟

لاستیک ها بخش مهمی از ایمنی وسیله نقلیه شما هستند. بهترین و باکیفیت ترین لاستیک های خودرو که با امکانات و تکنولوژی پیشرفته تولید می شوند پس از طی چند صد کیلومتر به تدریج فرسوده و بی اثر می شوند. این فرسودگی بر عملکرد صحیح خودرو تأثیر می گذارد و هم ایمنی خودرو و هم رفاه شما را به خطر می اندازد. خبر خوب این است که اندازه گیری و اطمینان از سلامت لاستیک های ماشین شما آنقدرها هم که فکر می کنید پیچیده و دشوار نیست. با این حال، نادیده گرفتن یا نادیده گرفتن زمان بندی تعویض لاستیک، رویکرد درستی نیست. در بیشتر مواقع با نگاهی دقیق به لاستیک های خودرو می توان تشخیص داد که آیا زمان تعویض آنها فرا رسیده است یا خیر. اما قبل از آن، باید بدانید چه عواملی در تاخیر یا جلوگیری از تعویض لاستیک نقش دارند و نشانگر تعویض لاستیک چیست؟

لاستیک ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود

عوامل فرا رسیدن زمان تعویض لاستیک خودرو

دو عامل اصلی در تعویض و خراب شدن لاستیک ها نقش دارند که از دلایل اصلی آسیب دیدن لاستیک ها هستند. فرسودگی آج و سن لاستیک مهمترین عواملی هستند که بر زمان بندی تعویض لاستیک خودرو تاثیر می گذارند.

۱- ساییدگی لاستیک

همه لاستیک‌ها پس از استفاده طولانی مدت دچار ساییدگی و پارگی می‌شوند، اما نحوه ساییدگی لاستیک‌ها می‌تواند نشان‌دهنده مشکل تعادل فشار لاستیک خودرو باشد. فرسودگی لاستیک باید به طور مساوی در تمام قسمت های آج توزیع شود و اگر در یک قسمت نسبت به قسمت های دیگر ساییدگی بیشتری وجود داشته باشد، ممکن است نشانه مشکلی باشد که نیاز به رسیدگی و کنترل دارد. یکی دیگر از عواملی که بر میزان سایش تایر تأثیر می گذارد، سطح مهارت راننده است. اگر با سرعت، بی احتیاطی و نامناسب رانندگی کنید، میزان تخریب و فرسودگی لاستیک افزایش می یابد.

۲- عمر لاستیک

پیری لاستیک زمانی اتفاق می افتد که اجزای آن، از جمله آج، در طول زمان دستخوش تغییراتی شوند. این می تواند تحت تأثیر عواملی مانند شرایط محیطی، شیوه های نگهداری، استفاده از وسیله نقلیه و عادات رانندگی باشد.


این پست را هم شاید بپسندید : نکات فنی خودرو


نشانه‌های زمان تعویض لاستیک خودرو

همانطور که گفته شد، عمق آج و سن لاستیک از شاخص های مهم و رایج برای تعیین زمان تعویض لاستیک خودرو هستند. با این حال، علائم دیگری وجود دارد که می تواند به شما کمک کند با بررسی و تکیه بر لاستیک های خودرو، زمان تعویض لاستیک های خودروتان فرا رسیده است. در پاراگراف های بعدی نگاهی دقیق تر و دقیق تر به هر یک از این شاخص ها خواهیم داشت.

۱- مشخصات تولید لاستیک خودرو

هر تایر دارای علائم و اطلاعاتی است که نشان دهنده هفته و سال ساخت آن است. این جزئیات می تواند شما را در تعیین شاخص تعویض لاستیک راهنمایی کند و با بررسی و مطالعه آنها بتوانید سن لاستیک و زمان تعویض آن را تخمین بزنید. استانداردهای صنعت برای تولید خودرو بیان می کند که به طور متوسط ​​تایرها باید پس از شش سال تولید و قبل از رسیدن به ده سالگی تعویض شوند. در صورتی که پس از بررسی ظاهری لاستیک، هیچ اثری از آسیب دیدگی، ترک خوردگی یا هرگونه مشکل مشهودی مشاهده نشد، اما سن لاستیک بین 6 تا 10 سال است، بهتر است خودرو خود را به مرکز تعمیرات و معاینه فنی ببرید. اطمینان حاصل کنید که آیا واقعاً نیاز به تعویض دارد یا اینکه تعویض آن ضروری است. با این حال، بهتر است از سال پنجم تولید تایر یک بررسی و ارزیابی کلی از سلامت آن داشته باشید تا از مشکلات پیش بینی نشده و خطرات ناگهانی برای ایمنی خود جلوگیری کنید.

۲- شاخص نواری برای لاستیک‌های فرسوده

تقریباً روی همه لاستیک ها نواری وجود دارد که در لاستیک های نو و تازه به ندرت دیده می شود. اما با افزایش طول عمر لاستیک ها، این نوار بیشتر نمایان می شود و زمان تعویض لاستیک خودرو را نشان می دهد. اگر بیش از یک یا دو نوار روی لاستیک مشاهده شد، بهترین زمان برای تعویض لاستیک خودرو است.

۳- مشاهده‌ برآمدگی روی لاستیک خودرو

پیدایش برآمدگی و بیرون زدگی روی سطح لاستیک یکی دیگر از نشانه های نیاز به تعویض آن است. این برآمدگی های غیرعادی می تواند باعث آسیب به سطح تایر و در نهایت منجر به خرابی ناگهانی لاستیک شود. اگر متوجه هر گونه نواحی نامنظم یا ناهموار روی لاستیک خود شدید، بسیار مهم است که فورا آن را تعویض کنید.

۴- ترک

ترک خوردن یکی از رایج ترین علائمی است که نیاز به تعویض لاستیک خودرو را نشان می دهد. این شکاف‌های قابل مشاهده که در کناره‌ها، آج‌ها و نواحی اطراف تایر ایجاد می‌شوند به عنوان هشداری برای پنچری یا آسیب احتمالی لاستیک هستند.

۵- آج لاستیک

آج روی لاستیک ها در واقع تاثیر بسزایی در کنترل پذیری آنها دارد. لاستیک فرسوده، آسیب دیده یا کم آج برای استفاده در جاده های لغزنده و صاف بسیار خطرناک است. از دست دادن کنترل و توانایی راننده برای هدایت وسیله نقلیه نتیجه فرسودگی آج لاستیک است. عمق آج ایده آل برای لاستیک ها 6.1 میلی متر در خیابان های شهر و جاده های معمولی است. در شهرها و مناطقی که شرایط جوی مکرر بارانی و برفی دارند، عمق مناسب آج دو برابر این اندازه است.

۶- لرزش‌های شدید خودرو

ارتعاشات شدید و غیرقابل کنترل نشانه نهایی این است که زمان تعویض لاستیک خودرو فرا رسیده است. در واقع عوامل مختلفی می توانند باعث لرزش شدید خودرو شوند که یکی از این عوامل فرسودگی لاستیک ها است. عدم تعادل چرخ، فنرهای فرسوده، وضعیت نامناسب جاده و قطعات نامناسب از دیگر دلایلی است که می تواند منجر به لرزش خودرو شود. علاوه بر این، اگر مشکلاتی مانند برآمدگی لاستیک یا جدا شدن آج وجود داشته باشد، می تواند منجر به لرزش شدید خودرو شود.

۷- عمق سنج

استفاده از عمق سنج راهی برای تعیین عمق آج لاستیک ها است و بر اساس این اندازه گیری می توان زمان مناسبی را برای تعویض لاستیک برای جلوگیری از خطرات احتمالی در نظر گرفت.

در حالت معمولی، لاستیک خودرو چند کیلومتر دوام می‌آورد؟

میانگین عمر مفید یک لاستیک نو و سالم تقریباً 40000 کیلومتر است و معمولاً پس از طی مسافت 60000 تا 70000 کیلومتر به پایان می رسد. اگر مسافت پیموده شده لاستیک بیش از این مقدار باشد، احتمال ترک خوردن یا آسیب دیدن آن به بیش از 95 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، حتی اگر یک تایر کاملا نو با صفر کیلومتر روی آن داشته باشید، اگر در شرایط مناسب نگهداری نشده باشد و در معرض نگهداری نامناسب طولانی مدت قرار گرفته باشد، احتمال ترک خوردن یا آسیب دیدن آن بسیار زیاد می شود. توصیه می شود حداقل در هر 20000 کیلومتر رانندگی، لاستیک های خودرو را بازرسی و بررسی کنید تا از جان خود و مسافرانتان محافظت کنید.

لاستیک ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟

چه عواملی باعث خراب شدن لاستیک خودرو می‌شوند؟

دلایل زیادی می‌تواند باعث فرسودگی لاستیک خودرو شوند که تا اینجا اشاره‌های مختصری به تعدادی از آنها داشتیم اما درکنار این دلایل عوامل دیگری هم وجود دارند که زمان تعویض لاستیک خودرو را جلو می‌اندازند. نگاهی به این دلایل داشته باشیم:‌

۱- رانندگی نامناسب

رانندگی نامناسب عامل مهمی در فرسودگی وسیله نقلیه است. به دلیل عادات نادرست رانندگی و اشتباهات راننده، نه تنها روی لاستیک ها بلکه موتور و بدنه خودرو نیز تاثیر می گذارد. شتاب گیری ناگهانی، ترمزهای شدید و ناگهانی و ترمزگیری به گونه ای که باعث قفل شدن لاستیک ها و لغزش شود از عادات و شیوه های اشتباه رانندگی است.

۲- جاده‌های نامناسب

رانندگی صحیح با لاستیک ها مانند جاده های نامناسب، چاله ها و سطوح ناهموار جاده در آسیب رساندن به لاستیک های خودرو تأثیر دارد. شیب های تند و پیچ های تند جاده اصطکاک و فرسودگی لاستیک ها را به شدت افزایش می دهد.

۳- سرعت بالا

شاید به‌نظر سرعت خودرو تاثیر آنچنانی روی سلامت خودرو نداشته باشد اما برخلاف تصور سرعت بالا باعث بالارفتن دمای لاستیک می‌شود و سرعت تخریب آنها را بیشتر می‌کند.

۴- تراز نبودن چرخ‌های خودرو

عدم تعادل چرخ ها نه تنها منجر به سایش و تعادل زودرس در خودرو می شود، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی در بدنه و موتور آن می شود و باعث آسیب به سایر قطعات نیز می شود. غفلت از رسیدگی به این مشکل در آینده منجر به ایجاد لیست طولانی از قطعات آسیب دیده می شود که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.

۵- عدم توجه به تعمیر و نگهداری تایر

بازرسی و نگهداری منظم تایرها برای کنترل عواملی مانند فشار هوا، چرخش تایر، تعادل و سایش ضروری است. بی توجهی به این بازرسی ها می تواند طول عمر لاستیک ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، استفاده از لاستیک های نامناسب برای فصول و مناطق مختلف می تواند به نیاز به تعویض زود هنگام لاستیک در وسایل نقلیه کمک کند.

۶- شرایط آب و هوایی

گرمیا شدید یا سرمای شدید می‌تواند فرسایش را سریع‌تر کند.

۷- وزن زیاد خودرو

هرچه وزن خودرو، بار و سرنشینان بیشتر باشد، خودرو مجبور به تحمل نیرو و فشار بیشتری است درنتیجه فرسایش لاستیک‌ها بیشتر می‌شود.

۸- جلو یا عقب بودن لاستیک‌ها

معمولا در تمام خودروها،‌ به‌خصوص خودروهای محور جلو دو تایر جلوی خودرو زودتر و بیشتر فرسوده و آسیب‌دیده می‌شوند.

برای عمر بیشتر لاستیک خودرو، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

استهلاک خودرو و قطعات(kermanyadakyar.ir)

اگر لاستیک شما بیش از 5 سال سن دارد، فراموش نکنید که سالانه سلامت آن را بررسی کنید و اگر بیش از 10 سال باشد، تعویض آن را در اولویت قرار دهید زیرا استفاده از تایرهای 11 ساله یا بالاتر خطر قابل توجهی دارد. علاوه بر این، هنگام بررسی تعویض لاستیک، بهتر است هر چهار چرخ را به طور همزمان تعویض کنید تا از سایش یکنواخت لاستیک ها اطمینان حاصل کنید و عملکرد کلی خودرو را بهبود ببخشید. جدای از این ملاحظات، عواملی نیز وجود دارند که می توانند زمان تعویض لاستیک را به تاخیر بیندازند که در قسمت پایانی این نکات به آنها خواهیم پرداخت:

1- بررسی سلامت ظاهری و فیزیکی لاستیک

ضخامت آج لاستیک عامل مهم و شاخص کلیدی برای تعویض لاستیک است. همه لاستیک ها دارای نشانگرهای عمق آج هستند که به طور برجسته بین شیارهای لاستیک مشخص شده است. هنگامی که آج لاستیک فرسوده می شود، نشانگر عمق آج و اندازه استاندارد یکسان و مساوی می شوند که نشان دهنده نیاز به تعویض لاستیک است. به طور معمول، ضخامت آج تایر استاندارد 1.6 میلی متر است. هنگامی که آج لاستیک تا سطح نشانگر فرسوده شد، نوبت به تعویض لاستیک های خودرو می رسد. هنگام بررسی ضخامت آج استاندارد، مطمئن شوید که هر گونه آسیب جزئی، سنگ، یا اشیاء کوچکی که ممکن است روی سطح تایر جمع شده باشد را نیز بررسی و رسیدگی کنید.

2- بررسی باد لاستیک ماشین

اشاره کردیم که از جمله عواملی که باعث آسیب دیدن لاستیک می شود، فشار هوای پایین یا تعادل نامناسب لاستیک از مقصران اصلی آن است. فشار هوای پایین نه تنها به ساییدگی لاستیک کمک می کند بلکه مصرف سوخت را نیز افزایش می دهد. توصیه می شود هنگام سوخت گیری خودرو خود فشار باد لاستیک را در جایگاه های سوخت بررسی کنید. اما اگر فرصت یا شرایطی برای این کار ندارید، لازم است حداقل ماهی یک بار باد لاستیک را کنترل و تنظیم کنید. تغییرات دما نیز بر فشار باد لاستیک تأثیر می گذارد. هوای گرم باعث افزایش فشار باد لاستیک ها می شود، در حالی که هوای سرد آن را کاهش می دهد. بنابراین، هنگام بررسی فشار باد لاستیک خودرو، شرایط آب و هوایی را نیز در نظر بگیرید.

3- فرسایش‌های ناهمگون

سایش در تمام قسمت ها و قسمت های تایر باید یکنواخت و یکنواخت باشد. فرسودگی غیر یکنواخت نشان می دهد که فشار وارد شده به بدنه و لاستیک های خودرو مناسب نیست و عوامل خاصی باعث ایجاد این عدم تعادل در سطح شده است. سیستم تعلیق ضعیف یا باد کردن نامناسب لاستیک از جمله عواملی هستند که در بروز این اتفاق نقش دارند. هنگام بازرسی سطح ناهموار لاستیک، کل قسمت بیرونی را به دقت بررسی کنید یا از یک عمق سنج برای بررسی دقیق و دقیق لاستیک استفاده کنید.

4- جابه‌جا کردن مرتب و دوره‌ای لاستیک‌ ماشین

یکی از کارهایی که می تواند باعث تاخیر در تعویض لاستیک خودرو شود، تعویض منظم و دوره ای لاستیک های عقب با لاستیک های جلو است. قبلاً اشاره کرده بودیم که خودروهای دیفرانسیل جلو فشار بیشتری به چرخ های جلو وارد می کنند و در نتیجه فرسودگی و فرسودگی بیشتری به چرخ های جلو وارد می کنند. تعویض دوره‌ای لاستیک‌های جلو با لاستیک‌های عقب باعث سایش یکنواخت و آسیب کمتری به چرخ‌های جلو در مقایسه با چرخ‌های عقب می‌شود. یک پیشنهاد خوب دیگر این است که لاستیک ها را به صورت مورب بچرخانید.

5- تراز بودن چرخ‌ها

اطمینان از تعادل چرخ ها بسیار مهم است. اگر می خواهید وسیله نقلیه شما عملکرد و کارایی بهتری داشته باشد، لازم است هر 5000 کیلومتر تراز چرخ ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید تنظیمات آن ها به هم نخورد. لرزش چرخ ها، کشیده شدن خودرو به یک سمت و صاف نشدن فرمان پس از پیچیدن یا پیچیدن، نشانه هایی از عدم تعادل چرخ ها هستند. به یاد داشته باشید که چرخ ها را در هر سه زاویه بررسی کنید:

  • زاویه عمودی چرخ‌ها
  • زاویه افقی چرخ‌ها
  • زاویه چرخ با محور فرمان

6- رانندگی درست و ایمن

رانندگی صحیح و ایمن نه تنها باعث افزایش طول عمر وسیله نقلیه و قطعات آن می شود، بلکه رفاه راننده و سرنشینان را نیز تضمین می کند. با دقت و حساسیت بالا در حین رانندگی، می توانید مشکلات احتمالی را که ممکن است پیش بیاید پیش بینی کنید و بهترین واکنش و کنترل را برای رفع آنها داشته باشید. لاستیک زاپاس نیز یکی از ملزوماتی است که باید همیشه همراه شما باشد.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206