کرمان یدک یار

نکات فنی خودرو

مهم ترین سرفصل های این مقاله

نکات فنی خودرو، موارد مهم و کاربردی

در زندگی پیشرفته امروزی، خودروها نقش اساسی در زندگی ما دارند. چه راننده باشید و چه نباشید، ممکن است روزی با خودروی خراب مواجه شوید و آگاهی از جنبه های فنی خودرو می تواند حل مشکل را برای شما آسان کند. در این مقاله قصد داریم مهمترین و کاربردی ترین دانش فنی خودرو را به شما آموزش دهیم تا بدانید در هر شرایطی با وسیله نقلیه خود چه کنید. بیا شروع کنیم!

فهرست مطالب:

دلایل خروج دود سفید، سیاه و آبی اگزوز ماشین

ارزان ترین خودروهای خارجی

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها

امتیاز ما

آشنایی با سیستمهای فنی خودرو

سیستم های فنی در خودروها نقش مهمی در عملکرد و سلامت کلی آنها ایفا می کنند. به عنوان یک راننده، آشنایی با اطلاعات فنی وسیله نقلیه خود یا حداقل اجزای اصلی آن و امکان بررسی وضعیت آنها یا تعویض آنها در فواصل زمانی مشخص، در نهایت باعث افزایش طول عمر خودروی شما می شود.

همیشه به نشانگرهای خودروی خود توجه کنید، مانند نشانگر هشدار الکتریکی، نشانگر ترمز، نشانگر موتور، نشانگر روغن، نشانگر درب و غیره. این شاخص ها اطلاعاتی در مورد بیش از 100 نقص فنی بالقوه ارائه می دهند و می توانند به شما در انجام اقدامات به موقع کمک کنند. حال بیایید مهمترین جنبه های نگهداری خودرو را بررسی کنیم.

لاستیک‌ها و سلامت آن‌ها

یکی از مهمترین جنبه های آموزش مهارت رانندگی، بخش مربوط به لاستیک است. سلامت لاستیک ها ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت، کیفیت رانندگی، ایمنی خودرو و غیره دارد. شما به عنوان مالک خودرو باید فشار تایر، عمق آج، تعادل و سایز لاستیک را به دقت در فواصل زمانی معین بررسی کنید و در صورت لزوم سریعاً آنها را تعویض کنید.

شاید این مطلب را بپسندید : لاستیک ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟

بلبرینگ کلاچ و صدای خرخر آن

اگر وقتی موتور کار می کند و کلاچ را درگیر می کنید، صدای غیرعادی از موتور تولید می شود یا پدال کلاچ زیر پای شما می لرزد، احتمالا بلبرینگ کلاچ با مشکل مواجه شده است. اگر به این موضوع توجه نکنید، دنده به زودی گیر کرده و مشکل ساز می شود و در نتیجه هزینه های بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

فیلرگیری موتور

ضریب انبساط حرارتی یک ویژگی فیزیکی است که میزان انبساط مواد با گرما را تعیین می کند. هنگام ساخت خودرو سازندگان به این ضریب توجه ویژه ای دارند زیرا در حین کار خودرو و موتور آن گرما تولید می شود که باعث انبساط اجزای خودرو می شود.

سیستم قطار سوپاپ به وضوح این انبساط را نشان می دهد و کارخانه سازنده بر اساس مواد و حجم آن، ظرفیت فضایی را برای انبساط در طول تولید در نظر می گیرد. حال اگر این شکاف بیش از حد سفت شود و حرکت قطعات را به صورت طولی محدود کند، فشار ایجاد شده می تواند منجر به تاب برداشتن و سایش قطعات و در نهایت از کار افتادن سیستم مکانیکی خودرو شود. طبق دستورالعمل های فنی خودرو، اندازه گیری ها و پرکننده موتور باید توسط تکنسین ماهر انجام شود.

لنت‌ها و سوت کشیدن آن‌ها

اگر در هنگام ترمزگیری صدای غیرعادی تولید شود، با توجه به جنبه های مکانیکی خودرو، علت این صدا لنت یا دیسک ترمز است. در این صورت عیب یابی باید بر اساس جنبه های فنی خودرو انجام شود. این شامل بررسی مواد لنت ترمز، نرمی آنها، فشار پیستون ترمز، محل قرارگیری لنت ترمز، ضخامت لنت ترمز و غیره است. باید علت صدای غیرعادی شناسایی شود و در صورت لزوم لنت های ترمز خودرو تعویض شود.

اهمیت تعویض روغن خودرو

روغن موتور در خودروی شما نقش مهمی در کاهش اصطکاک، خنک کردن قطعات متحرک موتور و تمیز نگه داشتن آن ها دارد. همچنین بین سیلندر و پیستون مهر و موم ایجاد می کند تا سایش و پارگی را به حداقل برساند. بنابراین عملکرد بهینه موتور و طول عمر قطعات آن تنها با یک روغن موتور سالم امکان پذیر است. انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو باید بر اساس استانداردهای کارخانه باشد و به موقع تعویض شود تا اختلالی در کارکرد موتور ایجاد نشود.

توجه به استهلاک قطعات خودرو و تعویض آن‌ها

قطعات و تجهیزات خودرو به طور مداوم در حال کار هستند و طبق استانداردهای کارخانه نیاز به تعویض در بازه های زمانی مشخص دارند. گاهی اوقات ممکن است نیازی به تعویض قطعه نباشد، اما بررسی آن ضروری است. قطعاتی مانند شمع، لاستیک، لنت ترمز، صفحه کلاچ، باتری و … از مهمترین این قطعات هستند. با این حال، اگر خودروی شما مسافت پیموده شده بالایی دارد، باید به طور مرتب توسط یک متخصص واجد شرایط و البته مورد اعتماد بررسی شود.

استهلاک خودرو و قطعات(kermanyadakyar.ir)

نکات فنی خودرو حین رانندگی

با رعایت کامل نکات می توان مشکلات و نقص فنی خودرو را به حداقل رساند و عمر مفید تجهیزات خودرو را افزایش داد. در ادامه با توجه به این آموزش ها با مهم ترین نکات فنی خودرو آشنا می شوید.

ترمز نکردن حین عبور از دست انداز

هنگام نزدیک شدن به سرعت گیرها، توصیه نمی شود تا آخرین لحظه منتظر بمانید و سپس به طور ناگهانی برای کاهش سرعت خودرو خود ترمز کنید. این عمل نه تنها سرعت را به میزان قابل توجهی کاهش نمی دهد، بلکه با اعمال فشار بر سیستم های ترمز و تعلیق، مشکلاتی را در آینده ایجاد می کند. خب چکاری باید انجام بدی؟

با نزدیک شدن به سرعت گیرها، قبل از رسیدن به آن ها به تدریج از سرعت خود بکاهید تا بتوانید با سرعت عادی و مجاز از روی آن ها عبور کنید بدون اینکه فشاری به سیستم تعلیق و ترمز وارد کنید.

خلاص کردن دنده پشت چراغ قرمز

پشت چراغ قرمز یا وقتی که لازم است مدتی خودرو متوقف شود، باید دنده خودروی خود را خلاص کنید. جدا از این که خلاص نکردن دنده ممکنه باعث تصادف بشه، به دوشاخه کلاچ و گیربکس هم فشار بیشتری وارد میشه.

گاز ندادن قبل از خاموش کردن خودرو

اگر وسیله نقلیه شما کاربراتوری است، دادن مقداری بنزین قبل از خاموش کردن آن، راه اندازی و راه اندازی خودرو را آسان تر می کند. اما این تصور غلط متاسفانه برای خودروهای تزریق سوخت جدیدتر نیز وجود دارد که نه تنها با توجه به مشخصات فنی نادرست است بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد می کند. چرا؟

هنگام خاموش کردن خودروی انژکتوری، اگر مقداری بنزین به آن بدهید، مقدار کمی سوخت نزدیک نازل انژکتور باقی می ماند. این سوخت نه تنها راه اندازی خودرو را آسان نمی کند بلکه کیفیت آن را نیز کاهش می دهد.

نکشیدن ترمز دستی بدون دکمه

جزئیات کوچک می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت وسیله نقلیه شما داشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از ما عادت داریم که ترمز دستی را بدون نگه داشتن دکمه بکشیم. این ممکن است به دلیل صدایی که ایجاد می کند، در حین بحث انرژی بیشتری به شما بدهد، اما فشار زیادی به دنده های ترمز دستی وارد می کند و حتی می تواند باعث قطع شدن کابل ترمز دستی شود.

گرم نشدن خودرو در زمان استارت

در وسایل نقلیه قدیمی و در فصول سرد، رانندگان مجبور بودند خودروهای خود را حداقل برای چند دقیقه در حالت ثابت رها کنند تا به اصطلاح گرم شوند. در حالی که هنوز گرم کردن خودرو در وسایل نقلیه جدید ضروری است، دیگر نیازی به انجام این کار در یک نقطه نیست. بهتر است پس از روشن شدن خودرو به آرامی حرکت را آغاز کرده و با سرعت کم با دنده یک به حرکت خود ادامه دهید تا دمای سنج خودرو به محدوده طبیعی خود برسد.

نذاشتن دست روی دنده حین حرکت

شاید این تیتر توجه شما را جلب کند! اکثر رانندگانی که ماشین دنده دستی دارند عادت دارند در طول سفر یک دست خود را روی دسته دنده نگه دارند و در صورت لزوم آماده تعویض دنده باشند. این عمل کاملا اشتباه است و باید از آن اجتناب کرد. چرا؟

بیایید جنبه فنی را بررسی کنیم! در داخل گیربکس یک میله کنترلی متصل به چندین اتصال دوشاخه بین دنده ها وجود دارد و در شرایط عادی دوشاخه و دنده تماس چندانی با هم ندارند. هنگامی که دست شما روی دسته دنده قرار می گیرد، در ابتدا ممکن است تنها باعث تعویض تصادفی دنده شود، اما اگر این حرکت دائما تکرار شود، نه تنها می تواند باعث ساییدگی در ناحیه تماس شاخک ها شود، بلکه به طور بالقوه منجر به شکستگی آنها می شود.

اگر در کلاس های عملی رانندگی شرکت کرده اید و در مورد تعمیر و نگهداری خودرو اطلاعاتی کسب کرده اید، ممکن است به شما توصیه شده باشد که هر دو دست خود را روی فرمان نگه دارید و از قرار دادن دست خود بر روی دسته دنده خودداری کنید. یکی از دلایل این توصیه دقیقاً موضوعی است که در بالا ذکر شد.

توجه به میزان سوخت خودرو

اگر به دلیل تنبلی همیشه تا آخرین قطره بنزین صبر می کنید و سپس به پمپ بنزین می روید، دست نگه دارید. اگر باک شما کمتر از حد معینی باشد، نه تنها رسوبات و ناخالصی ها وارد سیستم سوخت خودرو شده و بر عملکرد آن تاثیر می گذارد، بلکه ممکن است سیستم سوخت رسانی نیز آسیب ببیند.

در خودروهای جدید با توجه به مشخصات فنی سیستم به گونه ای طراحی شده است که بنزین پمپ بنزین را خنک کرده و حرارت آن را دفع می کند. خالی بودن مخزن می تواند این روند را مختل کند.

به جای دیر سوخت‌گیری، مصرف سوخت خود را با رانندگی مسئولانه بهینه کنید. به عنوان مثال، آهسته شتاب بگیرید و از سرعت بالای موتور خودداری کنید. اگر سرعت خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یافت، زودتر به دنده پایین تری تعویض کنید و بهتر است از سیستم های صوتی پرمصرف استفاده نکنید.

جمع‌بندی

در هنگام اخذ گواهینامه رانندگی چه از طریق آموزش تئوری و چه عملی، آموزش فنی کامل خودرو را پشت سر می گذارید. توجه به نکات آموزشی می تواند به حفظ ایمنی شما در هنگام رانندگی کمک کند و احتمال خرابی و تعمیر را به حداقل برساند. در این مقاله سعی شده است تا کاربردی ترین نکات فنی خودرو را بررسی کنیم.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206