جوش آوردن ماشین و هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو چقدر است؟
یکی از مشکلات عمدهای که در فصل تابستان خودروها را تهدید میکند، داغ شدن بیش از حد موتور است. این وضعیت میتواند به قطعات مختلف خودرو آسیب جدی وارد کرده و هزینههای زیادی مانند هزینه تعمیر واشر سرسیلندر را برای مالک خودرو به دنبال داشته باشد. با افزایش دما و گرمای هوا در هر تابستان، آگاهی از عواملی که میتوانند باعث داغ شدن موتور خودرو شوند، بسیار مهم است تا بتوان از بروز این مشکل پیشگیری کرد. در این مقاله از سایت کرمان یدک یار، که یکی از بهترین موسسات امداد خودرو و یدککش در کرمان به شمار میآید، امروز به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
اگر قصد حمل خودرو با یدک کش در کرمان یا حمل خودروی لوکس و صفر از کارخانه با خودروبرهای ما, لیست نرخ قیمت های ما را مشاهده کنید :
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
جوش آوردن ماشین یعنی چی و به چه معنا است؟
وقتی که به هر علتی دمای موتور خودرو از حد مجاز بالاتر برود، اصطلاحاً گفته میشود که خودرو جوش آورده است. با افزایش بیش از حد دمای موتور، مایع خنککننده به نقطه جوش خود رسیده و دیگر توانایی خنک کردن موتور را ندارد. این افزایش دما میتواند به قطعات موتوری خودرو آسیبهای جدی وارد کرده و در نهایت باعث از دست رفتن کارایی موتور شود.
این مطلب را بخوانید : زمان تعویض تسمه تایم
بررسی دلایل جوش آوردن ماشین
در اینجا پس از بررسی چندین سایت مختلف که به توضیح این مشکل پرداخته بودند، با توجه به کامل، دقیق و کاربردی بودن مطالب مجله کرمان یدک یار با استناد به آن باید گفت، رایج ترین دلایل جوش آوردن ماشین عبارت اند از:
1- خرابی رادیاتور ماشین
2- درست کار نکردن فن رادیاتور
3- گرفتگی مسیر حرکت آب در سیستم خنک کننده موتور
4- استفاده از مایع خنک کننده نا مناسب
5- کم یا زیاد بودن مایع خنک کننده
6- نشتی در سیستم خنک کننده
7- خرابی واتر پمپ
8- خرابی ترموستات
به طور کلی می توان گفت هر مشکلی که مانع از عملکرد صحیح سیستم خنک کننده موتور شود، منجر به گرم شدن بیش از حد خودرو می شود. 8 مورد فوق از جمله شایع ترین «علل داغ شدن خودرو» هستند. اگر دوست دارید در مورد هر یک از این موارد بیشتر بدانید و در هنگام گرم شدن بیش از حد خودرو چه کاری انجام دهید، به مقاله مربوطه در مجله کرمان یدک یار مراجعه کنید.
این مطلب را بخوانید : چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟
جوش آوردن ماشین باعث خرابی چه قطعاتی میشود؟
جوش آوردن خودرو میتواند به افزایش دمای موتور و آسیب به قطعات مختلف تبدیل شود. میزان این آسیب به کیفیت قطعات در مدلهای متفاوت خودرو متفاوت است. با این حال، قطعاتی که بیشترین تأثیر را در تولید بیش از حد از خودرو میپذیرند، در اینجا بررسی میشوند:
1- واشر سرسیلندر: اولین قطعهای که در هنگام جوش دادن موتور آسیب میبیند، واشر سرسیلندر است.
2- یاتاقانهای متحرک و ثابت: یاتاقانها در دماهای بالا کارایی خود را از دست میدهند و نیاز به تعویض میکنند.
3- رینگ پیستون: اگر در زمان جوش آوردن، خودرو را خاموش کنید، احتمال چسبیدن رینگ موتور به دیواره سیلندر وجود دارد.
لازم به ذکر است که در شرایط سخت و تحت فشار زیاد، دمای بالا میتواند به قطعات دیگری همچون بوشینگ پیستون، شاتون، پیستون، واشرهای دیگر، سیمکشی و مبدلهای کاتالیزوری آسیب جدی وارد کند و نیازمند تعمیرات گستردهای شود.
همانطور که قبلا ذکر شد، بسته به خودرو و سطح مقاومت اجزای موتور آن، ممکن است برخی از قطعات آسیب کمتری ببینند. در خودروهایی مانند پراید، پژو 405، پژو 206 و 207، دنا و … حتی با یک جلسه جوش ممکن است شاهد علائم خرابی باشید. با این حال، در خودروهایی با موتورهای قوی تر مانند مزدا 3، تویوتا کمری، هیوندای آزرا، خودروهای آلمانی تنفس طبیعی (بدون توربو) و غیره، معمولاً بعد از یک یا دو جلسه جوشکاری متوجه آسیبی نخواهید شد. اگرچه این اتفاق باعث کاهش طول عمر قطعاتی مانند واشر سرسیلندر در این خودروها نیز خواهد شد.
این مطلب را بخوانید : کاهش روغن موتور
هزینه تعمیر واشر سر سیلندر و قیمت قطعات خودرو
قبل از هر چیز باید توجه داشت که میزان آسیب به اجزای موتور در خودروهای مختلف متفاوت است و به همین ترتیب قیمت قطعات یدکی مدل های مختلف خودرو و همچنین هزینه کارگر برای تعمیر آنها نیز متفاوت است. توجه داشته باشید که با توجه به متغیر بودن هزینه کار بسته به میزان آسیب و تعمیرگاه انتخابی، ما فقط قیمت قطعات یدکی لازم برای تعمیر واشر سرسیلندر را بررسی خواهیم کرد.
قیمت ها را در ادامه مطلب به صورت لیست برایتان شرح داده ایم.
توجه داشته باشید که قیمت های درج شده در زیر قیمت روز لوازم یدکی این خودروها در زمان انتشار این مقاله می باشد. همچنین لازم به ذکر است که این قیمت ها مربوط به برندهای معتبر و شناخته شده ای است که عموم مردم آن را می شناسند. بنابراین، ممکن است بتوانید قطعات یدکی را با برندهای دیگر و با قیمت ارزانتر نیز خریداری کنید.
این مطلب را بخوانید : دلایل خروج دود سفید، سیاه و آبی اگزوز خودرو
هزینه تعمیر واشر سرسیلند خودروهای داخلی :
نام خودرو | هزینه تعمیر کامل سرسیلندر (ریال) | قیمت حدودی سرسیلندر (ریال) | قیمت حدودی واشر سرسیلندر (ریال) |
---|---|---|---|
پراید | ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید دوگانه | ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید یورو ۴ | ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا بنزینی | ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا دوگانهسوز | ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا دندهای | ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا اتوماتیک | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک دندهای | ۵۰,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک اتوماتیک | ۵۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تندر ۹۰ | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
تندر ۹۰ اتوماتیک | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
ساندرو دندهای | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
ساندرو اتوماتیک | ۵۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
مگان دندهای | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
مگان اتوماتیک | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ | ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۴ و ۶ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ساده | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس دوگانهسوز | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس ELX | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
سمند | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند دوگانه | ۵۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند EF7 | ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
رانا | ۵۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا | ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس دندهای توربو | ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتوماتیک | ۷۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
تندر وانت | ۵۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ |
وانت آریسان | ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
پیکان وانت | ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
این قیمت ها بر اساس تاریخ 1403 قیمت گزاری شده اند و ممکن است در آینده متغیر باشند.
هزینه تعمیر سایر قطعات پراید:
- قیمت یاتاقان ثابت پراید: حدود 150هزار تومان
- قیمت یاتاقان متحرک پراید: حدود 140هزار تومان
- قیمت رینگ موتور پراید: حدود 500هزار تومان
- قیمت روغن موتور پراید: حدود 300هزار تومان (روغن موتور مرغوب تر نیز میتوان استفاده نمود)
- قیمت فیلتر روغن پراید: حدود 50هزار تومان
- اجرت تعمیر واشر سرسیلندر پراید
- هزینه تراشکاری سر سیلندر پراید
هزینه تعمیر سایر قطعات پژو 207:
- قیمت یاتاقان ثابت پژو 207: 210هزار تومان
- قیمت یاتاقان متحرک پژو 207: 190هزار تومان
- قیمت رینگ موتور پژو 207: 950هزار تومان
- قیمت روغن موتور پژو 207: 310هزار تومان (روغن موتور مرغوب تر نیز میتوان استفاده نمود)
- قیمت فیلتر روغن پژو 207: 60هزار تومان
- اجرت تعمیر واشر سرسیلندر پژو 207
- هزینه تراشکاری سر سیلندر 207
بدیهی است اگر هرچه زودتر اقدام به رفع مشکل به وجود آمده به واسطه جوش آوردن خودرو کنید، هزینه کمتری را برای تعمیرات خودرو خود پرداخت خواهید کرد.