کرمان یدک یار

چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟

مهم ترین سرفصل های این مقاله

چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟

وسایل نقلیه مدرن مجهز به دستگاه های الکترونیکی و سنسورهایی هستند که عملکرد وسیله نقلیه شما را کنترل می کنند. درک معنای چراغ های آمپر خودرو ی شما بسیار مهم است، زیرا می تواند به شما در جلوگیری از تعمیرات پرهزینه کمک کند. بنابراین، بیایید چراغ‌های هشدار مختلف روی داشبورد خود را بررسی کنیم و بفهمیم که چراغ‌های هشدار زرد، قرمز و سبز به چه معنا هستند، چرا آنها روشن می‌شوند، مسئله چقدر فوری است و با دیدن آنها چه اقداماتی باید انجام دهید. در این مقاله از سایت کرمان یدک یار به این نکات میپردازیم…

چراغ های هشدار روی داشبورد خودروی شما از یک سیستم نشانگر رنگی پیروی می کنند:

  • سبز: سیستم به درستی کار می کند یا در حال حاضر در حال استفاده است
  • زرد: چیزی درست کار نمی کند – بیشتر مراقب باشید و در اسرع وقت آن را بررسی کنید
  • قرمز: یک مشکل جدی و بالقوه خطرناک وجود دارد – سریعا آن را بررسی کنید

امتیاز ما

انواع چراغ های هشدار خودرو و پشت آمپر ماشین

در ادامه به بررسی انواع چراغ های پشت آمپر خودرو که ممکن است بر روی صفحه داشبور خودرو ظاهر شود خواهیم پرداخت.

انواع چراغ های هشدار خودرو

چراغ هشدار ترمز

همچنین به عنوان چراغ هشدار ترمز، چراغ هشدار ترمز دستی یا چراغ هشدار روغن ترمز شناخته می شود.

چراغ هشدار ترمز

اگر این چراغ قرمز پس از رها کردن کامل ترمز دستی روشن بماند یا در حین رانندگی روشن شود، ممکن است نشان دهنده سطح پایین روغن ترمز باشد. بنابراین، حتما سطح روغن ترمز خودروی خود را بررسی کنید و اگر در این زمینه آگاهی ندارید، با یک مکانیک مشورت کنید. ناگفته نماند که نباید با چراغ ترمز روشن به رانندگی ادامه دهید و برای رفع مشکل فورا اقدام کنید.

اگر چراغ هشدار ABS نیز روشن شود، نشان دهنده نقص در سیستم ترمز است و ممکن است ترمز شما به درستی کار نکند. در این حالت، چراغ هشدار توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز ممکن است روشن شود.

چراغ مدیریت موتور

علاوه بر این، به عنوان واحد کنترل موتور (ECU) یا چراغ چک موتور شناخته می شود.

چراغ مدیریت موتور

چراغ نشانگر دیگر در داشبورد خودرو، چراغ موتور است. هنگامی که چراغ مدیریت موتور روشن می شود، اغلب با علائمی همراه است که موتور به درستی کار نمی کند، مانند کمبود نیرو یا تردید هنگام فشار دادن پدال گاز. این چراغ می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات را نشان دهد، از مشکلات جزئی مانند معیوب بودن سنسور الکتریکی گرفته تا یک مشکل مکانیکی بسیار بزرگ‌تر، مانند نقص سیستم کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای یا مبدل کاتالیزوری. اگر چراغ چک موتور روشن شود، مهم است که آن را در اسرع وقت بررسی کنید، زیرا ادامه رانندگی ممکن است خطر آسیب بیشتر را به همراه داشته باشد و هزینه تعمیر قابل توجهی برای موتور شما به همراه داشته باشد.

شاید این مطلب را بپسندید : نکات فنی خودرو

چراغ هشدار کیسه هوا

همچنین به عنوان چراغ هشدار سیستم مهار مکمل (SRS) شناخته می شود.

چراغ هشدار کیسه هوا

وقتی این چراغ قرمز می شود به این معنی است که حداقل یکی از عناصر سیستم ایمنی کیسه هوا یا خود سیستم کیسه هوا به درستی کار نمی کند . سیستم طبقه بندی سرنشینان جلو (که وزن و موقعیت سرنشین جلو را به منظور باز کردن ایمن کیسه هوا تشخیص می دهد). یا سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی که در صورت تصادف کمربند را سفت می کند. اگر سیستم ایربگ به درستی کار نکند، ممکن است در هنگام تصادف خاموش نشود – یا حتی در برخی موارد ممکن است به طور غیرمنتظره ای باز شود و باعث تصادف شود. در هر صورت، سیستم ایربگ یکی از ویژگی‌های ایمنی فوق‌العاده مهم خودروی شما است، بنابراین اگر این چراغ روشن شد، فوراً آن را بررسی کنید .

چراغ هشدار فیلتر ذرات گازوئیل

همچنین به عنوان DPF یا چراغ هشدار فیلتر ذرات اگزوز شناخته می شود.

چراغ هشدار فیلتر ذرات گازوئیل

اگر وسیله نقلیه شما با گازوئیل کار می کند و فیلتر ذرات اگزوز با مشکل مواجه می شود، یکی از این چراغ ها روشن می شود تا دود مضر گازهای خروجی را حذف کند و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. این چراغ نشان می دهد که فیلتر با دوده مسدود شده است. علاوه بر این، هر بار که پدال گاز را فشار می دهید، دود سیاه سمی آزاد می شود، رانندگی با فیلتر مسدود می تواند آسیب جدی به خودرو و محیط زیست شما وارد کند. شما باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کرده و آن را بررسی کنید، زیرا تعویض این فیلترها ممکن است گران تمام شود.

چراغ هشدار فرمان برقی

علاوه بر این، چراغ هشدار EPS یا EPAS به عنوان چراغ هشدار دهنده فرمان برقی نیز شناخته می شود

چراغ هشدار فرمان برقی

این نشانگر روی داشبورد خودرو نشان دهنده مشکل در فرمان برقی است. برای سیستم های الکتریکی، حل این مشکل می تواند به سادگی راه اندازی مجدد کامپیوتر باشد. یک مکان امن برای عقب نشینی پیدا کنید و سعی کنید ماشین را خاموش کنید و بعد از 30 ثانیه دوباره آن را روشن کنید. اگر چراغ روشن باقی ماند، باید سریعا وسیله نقلیه خود را برای بازرسی و عیب یابی به مکانیک ببرید. اگر سیستم فرمان برقی از کار بیفتد، متوجه خواهید شد که کنترل وسیله نقلیه شما دشوارتر می شود و باید احتیاط بیشتری به خرج دهید – رانندگی با سرعت بالا و در بزرگراه ها بدون کمک فرمان می تواند خطرناک باشد.

چراغ هشدار دمای موتور

به عنوان چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده خودرو نیز شناخته می شود

چراغ هشدار دمای موتور

این چراغ های پشت آمپر خودرو زمانی روشن می شوند که موتور خیلی داغ شود. این می تواند به این معنی باشد که سطح مایع خنک کننده احتمالاً به دلیل نشتی در سیستم کاهش می یابد یا می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد، مانند دمیده شدن واشر سر. اگر این چراغ قرمز است، باید سریعا خودرو را متوقف کنید زیرا بدون مایع خنک کننده کافی، موتور شما می تواند آنقدر داغ شود که به نقطه جوش برسد و آسیب های جبران ناپذیری به خودرو وارد کند. پس سریعاً مخزن آب خودرو را چک کنید و در صورت عدم نشتی به مقدار کافی آب به مخزن اضافه کنید. اگر چراغ خاموش شد و مشکل برطرف شد، می توانید از ماشین استفاده کنید، در غیر این صورت، سریع ماشین را به تعمیرگاه ببرید.

چراغ هشدار سطح مایع خنک کننده

چراغ هشدار سطح مایع خنک کننده

مایع خنک کننده گرمای موتور شما را جذب می کند و آن را از طریق رادیاتور پخش می کند تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. هنگامی که سطح مایع خنک کننده پایین است، یک چراغ هشدار زرد در خودروی شما روشن می شود تا به شما یادآوری کند که آن را دوباره شارژ کنید. پس از روشن شدن این چراغ، توصیه می شود از سفرهای طولانی بدون مایع خنک کننده کافی خودداری کنید: باید در اسرع وقت توقف کرده و آن را شارژ کنید، در غیر این صورت ممکن است آسیب جدی به خودروی خود وارد کنید. قبل از شارژ مجدد صبر کنید تا موتور خنک شود.

چراغ هشدار روغن

علاوه بر این، به عنوان چراغ فشار روغن پایین یا نشانگر فشار کم روغن نیز شناخته می شود.

چراغ هشدار روغن

.چراغ هشدار روغن زمانی روشن می شود که دمای روغن خیلی زیاد شود یا سطح یا فشار روغن خیلی کم شود. اگر موتور نتواند به طور موثر روغن کاری کند، می تواند منجر به آسیب های گران قیمت یا حتی خرابی غیرقابل جبران موتور شود، بنابراین مهم است که به سرعت به این مشکل رسیدگی شود. وقتی این چراغ روشن شد، باید هر چه زودتر توقف کنید و موتور را خاموش کنید. نشتی روغن قابل مشاهده در زیر خودرو را بررسی کنید و سپس سطح روغن را بررسی کرده و در صورت لزوم شارژ کنید. اگر سطح روغن خوب باشد، ممکن است پمپ روغن معیوب باشد.

شاید این مطلب را بپسندید : کاهش روغن موتور- چرا خودرو روغن کم میکنه

چراغ هشدار فشار پایین لاستیک

چراغ هشدار فشار پایین لاستیک

بسیاری از خودروهای مدرن، مانند مرسدس بنز، اکنون به سیستم های نظارت بر فشار باد لاستیک مجهز شده اند که در صورت کاهش فشار به شما اطلاع می دهند. این ممکن است در طول زمان یا به دلیل سوراخ شدن اتفاق بیفتد. اگر این چراغ روشن شد، باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید و در فرصت بعدی باد لاستیک را تنظیم کنید. فشار کم لاستیک می تواند شرایط رانندگی ناایمن ایجاد کند، بنابراین سرعت خود را کاهش دهید و سعی کنید از ترمز ناگهانی یا هرگونه مانور تهاجمی فرمان خودداری کنید.

شاید این مطلب را بپسندید : لاستیک ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟

چراغ هشدار باتری

به عنوان چراغ شارژ باتری یا چراغ سیستم شارژ باتری نیز شناخته می شود.

چراغ هشدار باتری

اگر در هنگام رانندگی این چراغ روشن شود، نشان دهنده شارژ نشدن باتری است. این می تواند به دلیل مشکل در سیستم الکتریکی خودرو شما باشد و می تواند دلایل مختلفی مانند دینام معیوب، باتری معیوب، اتصال الکتریکی بد یا کابل های آسیب دیده داشته باشد. ماشین شما معمولاً تا زمانی که باتری خالی شود به کار خود ادامه می دهد، اما پس از آن، هیچ چیز در ماشین شما کار نمی کند – بنابراین مهم است که باتری را قبل از تمام شدن کامل تعویض کنید.

چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

ABS یک ویژگی ایمنی مهم است که در هنگام توقف های ناگهانی یا شرایط رانندگی چالش برانگیز مانند جاده های یخ زده وارد عمل می شود. اگر چراغ ABS روشن شود، ترمز معمولی همچنان باید کار کند، بنابراین ادامه سفر ایمن است – اما حفظ فاصله ایمن، هشیاری بیشتر و بررسی آن در اسرع وقت ضروری است. ABS به جلوگیری از قفل شدن چرخ ها کمک می کند و به راننده اجازه می دهد هنگام ترمزگیری، کنترل فرمان را حفظ کند. به ویژه در شرایط لغزنده که ممکن است لغزش رخ دهد موثر است. با بازنویسی متن، می‌توانیم بر اهمیت ABS در اطمینان از رانندگی ایمن تأکید کنیم و در صورت روشن بودن چراغ ABS، نیاز به ارزیابی سریع را برجسته کنیم.

چراغ هشدار دهنده مشکل پایداری الکترونیکی (ESP).

چراغ هشدار دهنده مشکل پایداری الکترونیکی (ESP).

چراغ هشدار خودرو که با نام کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) نیز شناخته می شود، نشان دهنده مشکل در کنترل کشش است. اگر چشمک می زند، به این معنی است که سیستم ESP در حال دخالت است – برای مثال، اگر در جاده ای لغزنده رانندگی می کنید. اگر چراغ روشن بماند، به این معنی است که سیستم ESP به درستی کار نمی کند.

اگر سیستم غیرفعال باشد، چراغ ESP با عبارت “OFF” روشن می شود که به این معنی است که ممکن است به طور ناخواسته آن را خاموش کرده باشید.

برای عیب یابی، موتور را خاموش کرده و دوباره راه اندازی کنید. اگر پس از راه اندازی مجدد چراغ روشن باقی ماند، حتما آن را به مکانیک ببرید زیرا سیستم ESP یک ویژگی ایمنی مهم است.

چراغ هشدار لنت ترمز

چراغ هشدار لنت ترمز

چراغ هشدار برای لنت های ترمز فرسوده به عنوان نشانگر سایش لنت ترمز نیز شناخته می شود. هنگامی که این علامت ظاهر می شود، به این معنی است که سنسور تشخیص داده است که لنت ترمز شما بسیار نازک است چراغ هشدار خودرو باید قبل از نازک شدن خطرناک لنت های ترمز روشن شود و به شما زمان می دهد تا آنها را تعویض کنید. مهم است که آنها را در اسرع وقت تعویض کنید زیرا اگر کاملاً فرسوده شوند، می تواند بسیار خطرناک باشد و به دیسک های شما آسیب برساند.

در این مقاله سعی کرده ایم به انواع رایج خطاهایی که در صفحه نمایش داشبورد خودروها ظاهر می شود، بپردازیم. امیدواریم با این اطلاعات بتوانیم دانش مفیدی را در اختیار شما رانندگان عزیز قرار دهیم. لطفا به چراغ های هشدار توجه کنید تا خودروی شما با آسیب ها و مشکلات جبران ناپذیری مواجه نشود.

برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در کرمان یدک یار تماس بگیرید.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206