کرمان یدک یار

چرا رادیاتور خودرو آب کم میکنه؟

مهم ترین سرفصل های این مقاله

آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو

آب در کنترل دمای موتور خودرو نقش حیاتی دارد. همانطور که می دانید، دمای موتور در حین کار می تواند تا حدود 500 درجه سانتیگراد برسد و تنها مایع خنک کننده رادیاتور است که این دما را در محدوده عملکرد ایمن نگه می دارد. هنگامی که دمای موتور بالا می رود، آسیب قابل توجهی به موتور خودرو وارد می کند که تعمیر آن بسیار پرهزینه است. بنابراین، مایع خنک کننده رادیاتور جزء ضروری چرخه موتور خودرو است و هرگز نباید کم باشد. به طور کلی رادیاتور خودرو باید همیشه با مایع خنک کننده (مخلوطی از آب مقطر و ضد یخ) پر شده و سطح آن ثابت بماند. برای اطمینان از این امر، لازم است حداقل هر چند روز یک بار با نگاه کردن به مخزن انبساط، سطح مایع خنک کننده خودرو خود را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که خودروی شما در حال از دست دادن مایع خنک کننده است، لازم است در اسرع وقت آن را به تعمیرگاه ببرید تا این مشکل برطرف شود. توصیه می کنیم اگر خودروی شما مجهز به مخزن انبساط است، سعی کنید سطح مایع خنک کننده را بدون باز کردن درب رادیاتور بررسی کنید، زیرا باز و بسته شدن مداوم درب های رادیاتور معمولاً منجر به آسیب زودرس می شود.

یکی از مسائل رایج در خودروهای سواری کاهش آب رادیاتور است که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، ممکن است باعث آسیب جدی به موتور مانند خرابی واشر سرسیلندر شود. اما چه عواملی منجر به کاهش آب رادیاتور می شود؟ در این مقاله از سایت کرمان یدک یار (برترین امداد خودرو و یدک کش در کرمان) به بررسی مشکلاتی که منجر به کاهش سطح آب موتور می شود می پردازیم. اگر شما نیز با مشکل از دست دادن آب وسیله نقلیه خود دست و پنجه نرم می کنید، خواندن این مقاله احتمالاً به شما در تشخیص این مشکل کمک می کند. کاهش آب رادیاتور می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و گاهی اوقات می تواند ترکیبی از چندین موضوع مختلف باشد. به طور کلی دو عامل اصلی در کاهش آب رادیاتور وجود دارد: تبخیر آب، نشت آب و عیوب مکانیکی در موتور.

 

مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو

آب یک جزء حیاتی در حفظ دمای کارکرد مناسب موتور خودرو است. معمولاً می‌دانیم که در حین کار، دمای موتور می‌تواند تا 500 درجه سانتی‌گراد بالا رود و تنها مایع خنک‌کننده در رادیاتور است که از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. گرمای بیش از حد می تواند به موتور خودرو آسیب جدی وارد کند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر باشد. از این رو، اطمینان از اینکه رادیاتور خودرو همیشه حاوی مقدار کافی مایع خنک کننده باشد، بسیار مهم است. به طور کلی، رادیاتور خودرو باید به طور مداوم با مخلوط خنک کننده (ترکیبی از آب مقطر و ضد یخ) بدون هیچ گونه نوسانی در سطح آن پر شود. برای تضمین این امر، توصیه می شود حداقل هر چند روز یکبار سطح مایع خنک کننده خودرو خود را با بازرسی مخزن انبساط بررسی کنید. اگر مشاهده کردید که خودروی شما در حال از دست دادن مایع خنک کننده است، بسیار مهم است که این مشکل را سریعاً با مراجعه به تعمیرگاه برطرف کنید. برای خودروهای مجهز به مخزن انبساط، توصیه می‌شود که سطح مایع خنک‌کننده را بدون باز کردن درب رادیاتور ارزیابی کنید، زیرا باز و بسته شدن مکرر درب‌های رادیاتور می‌تواند منجر به آسیب زودرس شود.

بخار شدن آب

ابتدا به سراغ ساده ترین علت موجود می رویم؛ بخار شدن آب بدون وجود نشتی در سیستم یا ایراد فنی.

اطلاعات خود را بروز کنید : چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟

عدم استفاده از ضد یخ

در صورت عدم استفاده از ضدیخ در سیستم خنک کننده موتور، آب رادیاتور به دلیل دمای بالا به تدریج تبدیل به بخار می شود. ابتدا مطمئن شوید که ضد یخ مناسب در رادیاتور خود دارید.

ضد یخ در رادیاتور

خرابی فن رادیاتور

در صورت خرابی فن، رادیاتور نمی تواند به طور موثر آب را در سیستم خنک کند و در نتیجه مقداری از آب رادیاتور به دلیل نوسان دمای موتور تبخیر می شود.

نشتی آب

نشتی آب رایج ترین دلیل آب کردن خودرو است. نشتی می تواند در اثر موارد زیر رخ دهد:

این مطلب کاربردی را بخوانید : کاهش روغن موتور

سوراخ شدن رادیاتور

رادیاتور جزء اصلی سیستم خنک کننده موتور است که در جلوی خودرو قرار دارد. آب را از طریق برخورد هوا (به دلیل حرکت وسیله نقلیه یا عملکرد فن) خنک می کند. رادیاتور ممکن است در اثر برخورد یا گرفتگی کانال‌های آب آسیب ببیند و در نتیجه نشتی ایجاد شود. در برخی موارد، رادیاتور سوراخ شده قابل تعمیر است، اما اگر مشکل شدید باشد، تعویض رادیاتور اجتناب ناپذیر می شود.

 

نشتی از شلنگ ها و اتصالات

نشت آب نیز می تواند به دلیل فرسودگی اتصالات و شیلنگ های آب رخ دهد. اگر وسیله نقلیه شما در حال از دست دادن آب است، یکپارچگی مسیرهای گردش آب را بررسی کنید. شیلنگ‌های رادیاتور بالا و پایین، شیلنگ‌های مخزن انبساط و شیلنگ‌های هسته بخاری مناطق بالقوه‌ای هستند که در صورت فرسودگی ممکن است دچار نشتی شوند.

نشتی شیلنگ خودرو در رادیاتور خودرو

خرابی درب رادیاتور

درپوش رادیاتور یا مخزن انبساط عامل دیگری است که می تواند باعث از دست دادن آب خودرو شود. اگر درپوش رادیاتور آسیب ببیند، نمی تواند فشار آب را به درستی حفظ کند و منجر به تبخیر یا نشت آب از محیط اطراف می شود. تشخیص رسوبات آب در اطراف درپوش رادیاتور یکی از راه های شناسایی درپوش معیوب است.

درب رادیاتور

خرابی منبع انبساط

منبع گسترش جنبه دیگری است که نیاز به بررسی دارد. یک سوراخ کوچک در اطراف منبع انبساط می تواند باعث کاهش سطح آب رادیاتور شود.

منبع انبساط خودرو و رادیاتور

خرابی رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری یک رادیاتور کوچک است که در پشت داشبورد خودرو قرار دارد و وظیفه گرم کردن هوای سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. با بالا رفتن سن خودرو و استفاده طولانی مدت از آب لوله کشی در خودرو، رادیاتور بخاری ممکن است مسدود شود و در اثر فشار آب دچار نشتی شود. تشخیص بوی ضد یخ در داخل کابین، شنیدن صدای غرغر آب از داشبورد و ضعیف شدن بخاری خودرو از معیوب بودن رادیاتور بخاری است. تعویض این قطعه مستلزم باز شدن کامل داشبورد است.

ایرادات فنی موتور

اگر موضوع کاهش آب در خودروی شما ناشی از هیچ یک از عوامل ذکر شده نیست، باید به دنبال مشکل در موتور خودرو خود باشید. مسائل فنی که باعث کاهش سطح آب رادیاتور می شود به شرح زیر است:

اطلاعات خود را بالا ببرید : نکات فنی خودرو

خرابی واشر منیفولد

واشر یا اورینگ منیفولد ورودی یکی از ساده ترین اجزایی است که می تواند باعث از دست دادن آب خودرو شود. در صورت خرابی این قطعه، آب وارد موتور شده و همراه با بنزین در محفظه احتراق می سوزد.

واشر منیفولد

خرابی واترپمپ

این قطعه وظیفه گردش آب در سیستم خنک کننده موتور را بر عهده دارد. فرسودگی و پارگی پمپ آب می تواند منجر به نشت آب از سیستم شود.

واتر پمپ

خرابی ترموستات

خود ترموستات نمی تواند باعث نشت آب شود. اما اگر ترموستات خراب شود و بسته بماند، ماشین ممکن است بیش از حد گرم شود و آب رادیاتور به بخار تبدیل شود.

ترموستات خودرو و رادیاتور خودرو

خرابی واشر سرسیلندر

خستگی واشر سر سیلندر یک مشکل رایج موتور است که منجر به از دست دادن مایع خنک کننده می شود. هنگامی که واشر سر سیلندر فرسوده می شود، مایع خنک کننده می تواند وارد سیلندر شده و با سوخت بسوزد. برای رفع این مشکل، باید سرسیلندر خودرو را باز کرده و واشر سرسیلندر را تعویض کنید.

این مطلب مرتبط را بخوانید : جوش آوردن ماشین و هزینه تعمیر واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر خودرو

مستهلک شدن بوش سیلندر

در موتورهای بوش مانند TU3 و XU7، سایش بوش های سیلندر نیز می تواند به کاهش سطح مایع خنک کننده خودرو کمک کند. در این صورت نیاز به تعمیر اساسی موتور خواهید داشت!

بوش سیلندر خودرو

ترک خوردن بلوک موتور

از بین بردن سطح بلوک موتور و نشت آب از موتور نیز به عنوان محتمل ترین و نهایی ترین عوامل در کاهش آب خودرو شناخته می شوند. در صورت بروز این مشکل، ممکن است بتوان مشکل را با جوشکاری بلوک خودرو برطرف کرد. با این حال، اگر این امکان پذیر نیست، باید یک موتور جایگزین کامل را به همراه هزینه های گزاف و دردسرهای اداری آن خریداری کنید.

ترک خوردن بلوک موتور

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده است به دلایل اصلی کاهش آب رادیاتور در خودروها بپردازیم و بر اهمیت وجود آب در سیستم خنک کننده موتور تاکید کنیم. بنابراین، توصیه می شود همیشه سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و از عدم وجود نقص در قسمت های مختلف خودرو اطمینان حاصل کنید تا از هزینه های گران قیمت و مشکلات متعدد تعمیرات موتور یا سیلندر جلوگیری کنید!

 

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206