Animation-1741296296056-ezgif.com-resize
...

17 بازدید

علائم خرابی جلوبندی خودرو چیست؟

جلوبندی به سیستم جلویی خودرو گفته می‌شود وظیفه که جذب ضربات جاده، حفظ تعدل و پایداری خودرو در پیچ‌ها و حین ترمز گرفته را بر عهده دارد. این سیستم باعث می‌شود رانندگی نرم‌تر و ایمن‌تر شود. قطعات اصلی جلوبندی شامل کمک فنرها، طبق، میل تعادل، توپی چرخ و بوش‌ها، سگ دست، شغال دست و … هستند. علائم خرابی جلوبندی شامل صدای تق تق یا کوبیدن هنگام عبور از دست انداز، لرزش فرمان یا خودرو در حین حرکت، کشیده شدن خودرو به یک طرف هنگام رانندگی یا ترمز، سایش نامتوازن خودرو در پیچ‌ها و … هستند. در ادامه این مقاله درمورد جزئیات این علائم و بهترین جلوبندی سازی در تهران autoreglazh.com صحبت خواهیم کرد

جلوبندی خودرو چیست؟

جلوبندی خودرو بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که در قسمت جلوی آن قرار دارد و نقش بسیار مهمی در کنترل، تعادل و راحتی خودرو هنگام حرکت ایفا می‌کند. این سیستم با جذب ضربات ناشی از ناهمواری جاده، مانع انتقال مستقیم لرزش‌ها به کابین شده و باعث می‌شود رانندگی نرم‌تر و ایمن‌تری تجربه شود. جلوبندی همچنین به پایداری خودرو در پیچ‌ها و ترمزهای ناگهانی کمک کرده و تاثیر زیادی بر عملکرد فرمان و وضعیت لاستیک‌ها دارد.

قطعات جلوبندی خودرو کدامند؟  


جلوبندی خودرو شامل قطعات متعددی می‌شود که هر کدام وظایف مهمی را انجام می‌دهند. در این بخش این قطعات را به شما معرفی خواهیم کرد و وظایف آن‌ها را شرح خواهیم داد.

کمک فنر

کمک فنر وظیفه جذب ضربات وارد شده را دارد و از پرش یا نوسان بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کند تا رانندگی نرم‌تر شود.

فنر

وزن خودرو را تحمل کرده و ضربات ناشی از دست‌اندازها را به کمک فنر دفع می‌کند؛ فنرها پایه اصلی تعلیق هستند.

طبق

بازویی فلزی است که چرخ را به شاسی متصل می‌کند و امکان حرکت عمودی چرخ را فراهم می‌سازد، در حالی که کنترل آن را حفظ می‌کند.

سیبک

قطعه‌ای کروی است که حرکت چرخ‌ها را چند جهت ممکن می‌سازد و طبق را به چرخ وصل می‌کند؛ نقش مهمی در فرمان‌پذیری دارد.

بوش

عایق پلاستیکی یا لاستیکی بین قطعات فلزی است که ضربه و صدا را کاهش می‌دهد و از ساییدگی اجزء جلوگیری می‌کند.

میل تعادل

بین چرخ‌ها جلو قرار دارد و در هنگام پیچیدن یا نوسان، وزن را دو طرف خودرو پخش می‌کند تا تعادل حفظ شود.

توپی چرخ

محل قرارگیری بلبرینگ و اتصال چرخ به سیستم تعلیق است؛ چرخ روی آن سوار می‌شود و به محور متصل است.

علائم خرابی جلوبندی خودرو کدامند؟

جلوبندی خودرو هنگام خرابی علائم زیادی از خود نشان می‌دهند. فراموش نکنید که با مشاهده این علائم باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و برای تعمیر جلوبندی خودرو خود اقدام کنید. در این بخش این علائم را به شما معرفی می‌کنیم.

علائم خرابی جلوبندی خودرو و ماشین

صدای غیر طبیعی هنگام عبور از دست انداز

یکی از علائم خرابی جلوبندی خودرو، شنیدن صدای تق تق، جیر جیر یا صدای ضربه‌ای هنگام عبور از سرعت گیر، دست انداز یا جاده‌های ناهموار است. این صداها معمولا به دلیل خراب شدن کمک فنرها، بوش‌ها یا سایر قطعات جلوبندی به وجود می‌آیند و نشانه‌ی این است که قطعات جلوبندی نمی‌توانند ضربات جاده را به خوبی جذب کنند.

لرزش فرمان در هنگام حرکت

فرمان خودرو در سرعت‌های بالا به دلایلی همچون بالانس نبودن چرخ‌ها یا مشکل در سیبک‌های تعلیق خودرو می‌لرزد. لرزش فرمان یکی از مهم‌ترین علائم خرابی خودرو به شمار می‌رود که در صورت مشاهده آن باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا عیب یابی و رفع مشکل سیستم تعلیق خودرو شما انجام شود‌.

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی لرزش فرمان خرابی میل موجگیر یا فرسوده شدن بوش‌هایی است که میل موجگیر را به سیستم تعلیق وصل می‌کند. این لوازم توسط مکانیک بررسی و در صورت لزوم تعویض می‌شود‌‌.

دلیل دیگر لرزش فرمان، لق بودن سیبک یا خرابی آن است‌. سیبک نباید حرکت عمودی چندان شدیدی داشته باشد‌. لقی سیبک در هنگام عبور از پیچ‌ها ممکن است باعث شکستگی سیبک و حتی چپ کردن خودرو شود.

انحراف ماشین به چپ و راست حین رانندگی

مهم‌ترین وظیفه سیستم تعلیق حفظ تعادل و بالانس محسوب می‌شود. در صورت بهم خوردن بهم خوردن تعادل هنگام رانندگی احساس کردید خودرو شما به طور مداوم به چپ و راست کشیده می‌شود و کنترل کافی روی آن نخواهید داشت. در چنین شرایطی می‌توانید مطمئن باشید که علائم خرابی جلوبندی خودرو مشاهده کردید، باید سریعا به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

ساییده شدن عاج لاستیک‌ها در مدت زمان کوتاه

یکی از مواردی که در عملکرد سیستم تعلیق خودرو تاثیر دارد، ارتفاع و کیفیت عاج خودرو است. برای مثال، در صورتی که عاج چرخ‌های چپ و راست با یکدیگر مشابه نباشد، ارتفاع متفاوت آن‌ها ممکن است به غریبلک سیستم جلوبندی آسیب وارد کند. در نتیجه در بازبینی سیستم تعلیق حتما باید عاج‌های تمامی لاستیک‌های خودرو بررسی شود تا در صورت نیاز تعویض شوند.

اما در صورتی که تازه لاستیک‌های خودرو را تعویض کردید و متوجه ساییده شدن لاستیک‌های خودرو شدید، باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا سیستم تعلیق خودرو بررسی شده و تعمیر شود.

شنیده شدن صدای غیر معمول در دست اندازها

یکی دیگر علائم خرابی جلوبندی خودرو شنیدن صدای ناهنجار در پستی بلندی‌ها و دست اندازها است. در صورتی که هر بار از دست انداز رد می‌شوید، از زیر خودرو به ویژه در قسمت جلو صداهایی مانند تق تق یا جیر جیر شنیدید، حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. احتمال دارد لقی سیبک‌ها یا سایر قطعات مانند جلوبندی مانند بوش‌ها، این صداها را ایجاد می‌کند، چراکه زیرا بوش‌ها درجلوبندی خودرو تاثیر زیادی دارد.

جمع بندی

در این مقاله درمورد علائم خرابی جلوبندی خودرو صحبت کردیم. جلوبندی به قسمت به جلویی خودرو می‌شود که در حرکت و سکون خودرو تاثیر دارد. این قسمت قطعات مختلفی را شامل می‌شود که برخی از آن‌ها شامل کمک فنر، فنرها، سیبک، غریبلک فرمان، سگ دست، شغال دست، فرمان، چرخ‌ها و …. هستند. جلوبندی خودرو ممکن است به دلایل مختلفی دچار خرابی شود که این خرابی‌ها باعث سکون خودرو شوند. علائم خرابی خودرو شامل شنین صدای غیر معمول در دست اندازها، ساییده شدن عاج لاستیک‌ها، انحراف ماشین به چپ و راست حین رانندگی، لرزش فرمان در سرعت‌های بالا، ناهماهنگی در کنترل فرمان و … هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از جزئیات خدمات جلوبندی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

امتیاز این مقاله post

 

آخرین پست ها :

امتیاز این مقاله post

پربازدید ترین مشکلات و پرسش و پاسخ های کاربران در انجمن

شماهم میتوانید مشکل خود را ثبت کنید تا تمام افراد متخصص و کاربران دیگر در سطح گوگل مشکل شما را ببینند و کمکتان کنند. برای اینکار ثبت نام کنید.

آخرین موضوعات
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
به این مقاله چه نمره ای میدی؟
ماهم داریم زحمت میکشیم یه نمره خوب بده
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x