کرمان یدک یار

افزایش شتاب خودرو با بهترین ترفند ها (اموزش جامع)

مهم ترین سرفصل های این مقاله

افزایش شتاب خودرو (اموزش جامع)

افزایش شتاب خودرو یکی از دغدغه هایی است که اکثر افراد دارند و می خواهند شتاب خودروی خود را افزایش دهند. افزایش شتاب خودرو معمولا از طریق روش هایی مانند نقشه برداری مجدد ECU، تیونینگ موتور، تعویض شمع و … انجام می شود البته در این مقاله قصد داریم بهترین و مقرون به صرفه ترین روش ها را برای افزایش شتاب خودرو شما معرفی کنیم. پس اگر می خواهید لذت شتاب خودروی خود رو تجربه کنید، حتما این مقاله را از موسسه کرمان یدک یار, بهترین و بزرگ ترین سامانه امداد خودرو و یدک کش در کرمان دنبال کنید.

 

افزایش شتاب ماشین

ارتقا و استفاده از قطعات خودرو برای افزایش شتاب

راه های مختلفی برای افزایش شتاب خودرو وجود دارد. برخی از این روش ها مربوط به زمانی است که شتاب خودرو به دلیل فرسودگی قطعات کاهش یافته و نیاز به سرویس و تعمیر دارد و برخی دیگر شامل تعویض قطعات اصلی خودرو با قطعات مختلف است.

ابتدا به بررسی روش های افزایش شتاب خودرو با جایگزینی قطعات کارخانه با قطعات دیگر می پردازیم.

این مطلب را بخوانید : زمان تعویض تسمه تایم

تعویض منیفولد

یکی از راه های افزایش شتاب خودرو، تعویض منیفولد هوا با توربوشارژر است. منیفولد قطعه ای است که در موتورهای احتراق داخلی یافت می شود و وظیفه هدایت و دفع دود اگزوز تولید شده در هنگام احتراق در موتور را بر عهده دارد. این قطعه به دو نوع اصلی تقسیم می شود: منیفولد ورودی که مخصوص هوا است و منیفولد خروجی که مخصوص دود است. هر سیلندر موتور یک منیفولد ورودی دارد.

افزایش شتاب خودرو با منیفولد هوا

شما می توانید یک سیستم اگزوز چهارگانه را نصب کنید تا برای هر سیلندر یک ورودی هوای مجزا ایجاد کنید. در نتیجه، ورودی هوا بهبود می یابد، که به نوبه خود به احتراق کمک می کند. احتراق بهبود یافته منجر به شتاب بیشتر خودرو می شود.

از طرف دیگر، هنگام احتراق، گاز و دود اضافی در فضای سیلندر باقی می ماند و باید به سرعت دفع شود تا موتور برای انفجار بعدی آماده شود. منیفولد اگزوز اولین قطعه ای است که با این گاز اضافی مواجه می شود و برای تخلیه آن اقدام می کند. مشابه منیفولد ورودی، منیفولد اگزوز نیز از یک خروجی برای هر یک از چهار سیلندر استفاده می کند. با نصب یک هدر فولادی ضد زنگ، یک خروجی برای هر سیلندر در نظر گرفته می شود که امکان خروج سریعتر گاز را فراهم می کند. در نتیجه شتاب افزایش می یابد.

توجه کنید: هدر فولاد ضد زنگ به سرعت گرم می شود و برای جلوگیری از آسیب به سایر اجزای موتور باید به خوبی عایق بندی شود.

این مطلب را بخوانید : چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟

اضافه کردن کیت مکش

علاوه بر جایگزینی منیفولد، افزودن کیت مکش یا ورودی نیز می تواند به بهبود جریان هوا به داخل موتور و ایجاد تنفس تازه از احتراق کمک کند. جریان هوای تازه و افزایش یافته منجر به احتراق بیشتر و در نهایت افزایش شتاب می شود.

افزایش شتاب خودرو با کیت مکش

استفاده از توربو شارژ

از آنجایی که ورودی و خروجی هوا و به تبع آن احتراق موتور با شتاب گیری ارتباط مستقیم دارد، بدون شک یکی از راه های افزایش شتاب خودرو استفاده از توربوشارژ است. توربوشارژ هوای فشرده را به داخل سیلندر می فرستد و اجازه می دهد هوای بیشتری وارد سیلندر شده و فضای سیلندر را پر کند و در نتیجه راندمان موتور را افزایش می دهد.
همانطور که می دانید، هوا یا به طور دقیق تر، اکسیژن برای فرآیند احتراق مورد نیاز است. توربوشارژ با تامین اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق راندمان موتور را افزایش می دهد. برای فشرده سازی هوا، توربوشارژ نیروی خود را از گازهای خروجی مهار می کند.
افزایش شتاب خودرو با توربو شارژ

سوپر شارژر

گزینه بعدی برای افزایش شتاب خودرو سوپرشارژر است. این گزینه مانند توربوشارژر جریان هوا را به موتور بهبود می بخشد. تفاوت بین سوپرشارژر و توربوشارژر در این است که سوپرشارژر قدرت خود را برای فشرده سازی هوا از چرخش میل لنگ میگیرد.
افزایش شتاب خودرو با سوپر شارژر
تفاوت توربو شارژ با سوپر شارژر

پورت و پولیش سرسیلندر

با پورت و سیلندر پولیش می توانید شتاب خودروی خود را افزایش دهید. برای کمک به احتراق کامل سیلندر، باید صیقلی و صاف باشد. علاوه بر این، باز کردن دریچه‌های ورودی و خروجی سیلندر باعث می‌شود جریان هوا و مصرف سوخت بیشتر شود. این باعث می شود سوخت بیشتری وارد محفظه احتراق شود که منجر به شتاب بیشتر خودرو می شود.

افزایش خودرو با پورت و پولیش سرسیلندر

عوض کردن میل بادامک فابریک

یکی از راه های افزایش شتاب خودرو، تعویض میل بادامک کارخانه ای با میل بادامک مسابقه ای است. میل بادامک یا بالابر سوپاپ پاپت باز و بسته شدن سوپاپ ها را کنترل می کند. روی میل سوپاپ، به تعداد هر سوپاپ, بادامک وجود دارد که در زوایای خاص مربوط به هر سوپاپ قرار گرفته اند. با تعویض میل بادامک می توان حرکات سوپاپ ها را بهتر کنترل کرد. با این اصلاح، موتور می تواند به دورهای بالاتری برسد و در نتیجه شتاب خودرو بهبود یابد. میل بادامک مسابقه ای در مقایسه با میل بادامک کارخانه ای ویژگی ها و زوایای متمایزی دارد که باعث افزایش عملکرد موتور می شود.

این مطلب را بخوانید : کاهش روغن موتور

تعویض پیستون و شاتون

جایگزینی پیستون ها و شاتون های معمولی با پیستون های مسابقه ای و میله های اتصال (همچنین به عنوان فورج یا بیلت شناخته می شوند) می تواند عملکرد موتور را بهبود بخشد. این اجزای مسابقه ای نسبت تراکم موتور را افزایش می دهند و در نتیجه شتاب خودرو را بهبود می بخشند.

پیستون یک جزء حیاتی در تولید نیرو در موتور است. هنگامی که موتور روشن می شود، سوخت وارد سیلندر می شود و پیستون از طریق شاتون به سمت بالا حرکت می کند و مخلوط سوخت را در سرسیلندر فشرده می کند. هنگامی که سوخت فشرده و گرم می شود، شمع آن را مشتعل می کند و باعث انفجار در محفظه احتراق و بالای پیستون می شود. این انفجار پیستون را به سمت پایین می برد و میل لنگ را می چرخاند. سپس میل لنگ فلایویل را می چرخاند و نیرو را از طریق کلاچ به گیربکس منتقل می کند. بدون پیستون، قدرت در موتور تولید نمی شود.

شاتون شفتی است که پیستون را به میل لنگ متصل می کند و نیرو را بین این دو جزء منتقل می کند.

تاثیر اگزوز در افزایش شتاب خودرو

اگزوز یکی از اجزای حیاتی و مهم وسایل نقلیه به شمار می رود که بدون آن امکان حرکت وجود ندارد. این قطعه از عناصر مختلفی تشکیل شده و وظیفه اصلی آن هدایت و دفع گازهای شیمیایی تولید شده در سیلندر خودرو به خارج است. اما آیا از تاثیر اگزوز بر شتاب خودرو آگاه هستید؟ افزایش قدرت و شتاب خودروها یکی از دغدغه های اصلی سازندگان است و تمامی کارخانه های خودروسازی به طور مداوم به دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد خودروهای خود هستند. بنابراین ایجاد تغییرات در قسمت های مختلف خودرو از جمله اگزوز می تواند تاثیر بسزایی در افزایش شتاب خودروها داشته باشد.

این مطلب را بخوانید : مشکلات خودرو در زمستان

سازندگان با مطالعه تاثیر اگزوز بر شتاب خودرو به این نتیجه رسیده اند که اگزوز نقش مهمی در سرعت و عملکرد خودروها دارد. به همین دلیل تقویت سیستم اگزوز خودرو می تواند تا حدودی قدرت و شتاب آن را افزایش دهد.

در ادامه به تاثیر اگزوز در شتاب خودرو می پردازیم و شما را با انواع سیستم های اگزوز آشنا می کنیم.

تاثیر اگزوز در افزایش شتاب خودرو

اگزوز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سیستم اگزوز یکی از اجزای حیاتی خودرو است که گازهای شیمیایی تولید شده در سیلندر را به بیرون هدایت می کند. اساساً اگزوز گازهای حاصل از احتراق سوخت در موتور را دفع می کند و از گیر افتادن آنها در داخل خودرو جلوگیری می کند. این گازهای شیمیایی و خطرناک بدون سیستم اگزوز نمی توانند از خودرو خارج شوند و خروجی دیگری برای تخلیه آنها وجود ندارد.

این آلاینده ها از طریق لوله اگزوز به محیط خارجی هدایت شده و به طور کامل از خودرو خارج می شوند. بنابراین می توان مهمترین وظیفه اگزوز را هدایت گازها و آلاینده های حاصل از احتراق سوخت در موتور تعریف کرد.

با این حال، این همه چیز نیست. سیستم اگزوز خودرو نیز وظیفه مهم دیگری دارد. علاوه بر دفع گازهای شیمیایی، باعث کاهش دما و گرمای این گازها در هنگام خروج از خودرو نیز می شود.

دمای این گازها بیش از 800 درجه سانتیگراد است و در هنگام خروج از خودرو صدای بلندی تولید می کند. تصور کنید این مقدار گرما و صدا بدون فیلتر وارد محیط اطراف شود. اگزوز از این اتفاق جلوگیری می کند و دما و سطح صدای گازهای شیمیایی تولید شده در خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

شاید این مقاله را بپسندید : مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودرو

بررسی تاثیر اگزوز در شتاب خودرو

سوالی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که اگزوز چه تاثیری بر شتاب خودرو دارد یا اینکه اگزوز چگونه می تواند شتاب و قدرت خودرو را افزایش دهد؟ همانطور که قبلا ذکر شد، خودروسازان همواره در تلاش هستند تا با ایجاد تغییراتی در سیستم داخلی و اجزای مختلف، شتاب خودروهای خود را افزایش دهند. اگزوز یکی از قطعاتی است که با ایجاد تغییرات جزئی می تواند شتاب خودرو را افزایش دهد.

اما چه نوع تغییراتی می تواند شتاب و عملکرد خودرو را بهبود بخشد؟

نوع و اندازه لوله اگزوز به طور مستقیم بر سطح افزایش شتاب خودرو تاثیر می گذارد و برخی معتقدند تاثیر اگزوز بر شتاب خودرو به اندازه و طول آن بستگی دارد. به عبارت دیگر، هرچه اگزوز بزرگتر باشد، شتاب خودرو بیشتر می شود. اما توجه به این نکته ضروری است که اندازه اجزای سیستم اگزوز خودرو باید متناسب با یکدیگر باشد تا خودرو به درستی کار کند و قدرت و شتاب مطلوبی داشته باشد.

اگر اندازه اجزای خودرو با یکدیگر تناسب نداشته باشد، نه تنها شتاب خودرو را افزایش نمی دهد بلکه قدرت اولیه آن را کاهش می دهد. بنابراین حذف یا افزودن قطعات اضافی کمکی به افزایش شتاب خودرو نخواهد کرد.

آیا این مطلب را میپسندید؟ : جوش آوردن ماشین و هزینه تعمیر واشر سرسیلندر

اگزوز چیست و چه کاری انجام میدهد؟

بسیاری از افراد برای افزایش شتاب خودرو خود مبدل کاتالیزوری را حذف می کنند. این قطعه در خروجی اگزوز قرار دارد و وظیفه آن تبدیل ایمن گازهای سمی حاصل از احتراق سوخت در خودرو است. همچنین دارای سنسور اکسیژن است که با برقراری ارتباط با  ECU، هوای مورد نیاز برای احتراق در موتور را کنترل می کند.

برخی افراد برای کاهش زمان خروج دود از اگزوز، مبدل کاتالیزوری را حذف می کنند، زیرا هرچه داخل سیلندر سریعتر از دود پاک شود، مکش و سرعت احتراق بعدی بیشتر خواهد بود.

اینجاست که به بررسی تاثیر اگزوز بر روی شتاب خودرو می پردازیم و متوجه می شویم که این جزء نیز نقش مهمی در افزایش شتاب خودرو دارد.

اندازه اگزوز خودرو با شتاب آن ارتباط مستقیم دارد. اگر اندازه اگزوز متناسب با قدرت موتور باشد، دود حاصل از احتراق بسیار سریعتر از محفظه سیلندر خارج می شود و شتاب خودرو افزایش می یابد.

اما برای تقویت و افزایش شتاب خودرو، توصیه می کنیم به جای جدا کردن مبدل کاتالیزوری، آن را تعویض کنید و یک کاتالیزور جدید و تمیز نصب کنید که با سرعت و قدرت بیشتری گازها و آلاینده های سمی را به طور موثر حذف می کند.

معرفی انواع اگزوز و تاثیر اگزوز در شتاب خودرو

اگزوزها انواع مختلفی دارند و هر مدل تاثیر مستقیمی روی شتاب خودرو دارد. مهم است که اگزوزی را انتخاب کنید که متناسب با نوع و اندازه اجزای داخلی و فنی خودرو و همچنین موتور آن باشد. زیرا تمامی عناصر یک وسیله نقلیه باید متناسب با یکدیگر باشند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند. بنابراین، هنگام انتخاب اگزوز برای خودروی خود، باید احتیاط کافی برای بهبود عملکرد آن داشته باشید. انواع مختلف اگزوز خودرو عبارتند از:

اگزوز تک خروجی

اگزوز تک خروجی به عنوان رایج ترین نوع اگزوز شناخته می شود که در اکثر خودروها استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، تنها از یک لوله برای انتشار دود از سیلندر استفاده می کند و قیمت آن بیش از حد بالا نیست. اگزوز تک خروجی برای خودروهایی با موتورهای کوچکتر که حجم و قدرت بالایی ندارند و آلاینده های خروجی آنها قابل توجه نیست مناسب است.

تاثیر اگزوز تک خروجی در افزایش شتاب خودرو

اگزوز دو خروجی

اگزوز دوگانه یکی دیگر از انواع رایج اگزوز است که دارای دو لوله برای خروج دود سیلندر است و برای خودروهای با قدرت موتور بالا استفاده می شود. اگزوز دوگانه به دلیل داشتن لوله های خروجی دوگانه قادر است حجم بیشتری از دود را به بیرون منتقل کند که به نوبه خود باعث افزایش شتاب خودرو می شود.

تاثیر اگزوز دو خروجی در افزایش شتاب خودرو

اگزوز دوگانه مختلف

اگزوز دوگانه شباهت زیادی به اگزوز خروجی دوگانه دارد و تنها تفاوتی جزئی دارد. اگزوز خروجی دوگانه برای خودروهای توربوشارژ و خودروهایی با حجم موتور بزرگتر مناسب است و بنابراین در خودروهای کوچکتر قابل استفاده نیست. اگزوزهای دوگانه مختلف مانند اگزوز خروجی دوگانه عمل می کنند، اما برای خودروهای کوچکتر با حجم موتور کمتر طراحی شده است.

تاثیر اگزوز دوگانه در افزایش شتاب خودرو

اگزوز ریموت دار

اگزوز ریموت کنترل یکی دیگر از انواع اگزوز است که تاثیری در عملکرد بهینه موتور و افزایش شتاب خودرو ندارد. افرادی که علاقه مند به تغییر صدای اگزوز و شنیدن صداهای مختلف از آن هستند این نوع اگزوز را روی خودروی خود نصب می کنند. به این ترتیب راننده می تواند با فشردن دکمه ریموت صدای خروجی اگزوز خود را تغییر دهد. بنابراین این نوع اگزوز فقط جنبه سرگرمی دارد و تاثیر آن در افزایش شتاب خودرو شما صفر خواهد بود.

تاثیر اگزوز ریموت دار در افزایش شتاب خودرو

اگزوز High Performance

اگزوز High Performance نوع دیگری از اگزوز است که از آلیاژ خاصی ساخته شده و سرعت خروج دود بسیار بالایی دارد. این نوع اگزوز در خودروهای مسابقه ای استفاده می شود و صدایی بلند و گوش خراش تولید می کند. به همین دلیل استفاده از آن در مناطق شهری تخلف محسوب می شود. با این حال، ما می توانیم حداکثر تأثیر اگزوز را بر شتاب خودرو در اگزوزهای High Performance و اتومبیل های مسابقه ای مشاهده کنیم.

تاثیر اگزوز اگزوز High Performance در افزایش شتاب خودرو

افزایش شتاب خودرو با دیاگ

تیونینگ چیست؟ تاثیر تیونینگ در افزایش شتاب خودرو

وقتی یک خودرو تیونینگ می شود به این معنی است که هم از نظر عملکرد فنی و هم از نظر ظاهری با خودروهای استاندارد متفاوت است. اولین قدم در تیونینگ خودرو، تعیین هدف تیونینگ است. یکی از رایج ترین اهداف تیونینگ افزایش قدرت موتور خودرو است. برای این کار لازم است با شرکت های تخصصی مشورت کنید. در ایران به دلیل محدودیت های موجود، تیونینگ خودرو عمدتاً بر روی اصلاح ظاهر خودرو متمرکز است.

اطلاعات خود را بالا ببرید: تشخیص مشکلات دینام

تاثیر تیونینگ در افزایش شتاب خودرو

موارد و مراحل تیونینگ چیست؟

تیونینگ خودرو در سه بخش طراحی، آیرودینامیک و مشخصات فنی انجام میشود.

در بخش طراحی تغییرات عبارتند از:

  • زاویه باز شدن درب خودرو
  • سایز و مدل رینگ ها
  • سانروف و رنگ خودرو
  • سر اگزوزو منبع آن
  • چراغ و نحوه نوردهی
  • جلو پنجره اسپرت
  • نوع فرمان و آینه
  • روکش صندلی و تغییر داشبورد
  • و اضافه کردن امکانات رفاهی

در بخش آیرودینامیک تغییرات عبارتند از

  • اضافه کردن اسپویلر
  • تغییر در ارتفاع خودرو
  • اضافه کردن پایه رکابخودرو
  • اضافه کردن هود در سقف
  • تغییر سپرهای جلو و عقب
  • اضافه کردن دریچه هوا در کاپوت
  • در برخی موارد تغییر در شاسی
  • و تغییرات کلی در بدنه ی اتومبیل

در بخش مشخصات فنی تغییرات عبارتند از:

  • افزایش حجم موتور
  • تقویت موتور
  • تقویت سیستم تعلیق
  • تقویت سیستم ترمز
  • تقویت سیستم برق
  • ریمپ ایسیو
  • تقویت فرمان
  • و سیستم هندلینگ خودرو

هدف اصلی از تیونینگ چیست؟

تیونینگ خودرو به دو دلیل انجام می شود. ابتدا برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی حرفه ای انجام می شود. دوم، برای دستیابی به عملکرد بهتر در خیابان ها انجام می شود. اگر دلیل دوم تمرکز است، باید به افزایش سایش و مصرف سوخت توجه کرد.

از اینکه با ما همراه بودید باعث افتخاره ماست. امیدوارم از این مقاله لذت برده بوده باشین. نظرات و پیشنهاد های خودتون رو تو کامنت ها برای سایر افراد بنویسید.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه های شما
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206