پرش به محتوا

کرمان یدک یار

خودروهای دوگانه سوز (مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها)

خودروهای دوگانه سوز چه معایب و مزایایی دارند؟ (راهنمای جامع)

خودروهای دوگانه سوز به راه حلی موثر برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و شلوغ که ترافیک شهری و بین شهری در آنها زیاد است تبدیل شده است. این روند در ابتدا با حمل و نقل عمومی و تاکسی شروع شد و بعداً با تولید خودروهای داخلی در کشورمان گسترش یافت.

فروش خودروهای دوگانه سوز و اجرای برنامه های دوگانه سوز برای خودروهای داخلی از دهه 80 در شهرهای بزرگ ایران با استقبال نسبتا خوبی مواجه شده است. افزایش قیمت سوخت طی دهه 80 و اوایل دهه 90 یکی از دلایل اصلی پذیرش خودرو های دوگانه سوز در ایران بود. در این سال ها ایران خودرو و سایپا دو گروه مطرح خودروسازی تلاش هایی را برای ارتقای بخشی از محصولات خود به سمت تولید دوگانه سوز انجام دادند که مورد توجه و علاقه مصرف کنندگان قرار گرفت.

 

در این مقاله از سایت جامع کرمان یدک یار که یکی از بزرگترین سامانه های امداد خودرو و یدک کش در کرمان است به صورت کامل به این موضوع میپردازیم, پس با ما همراه باشید…

امتیاز ما

آمار خودروهای دوگانه‌سوز در سال 99

 

به گفته محمدحسین باقری، مدیر پروژه CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، از ابتدای سال جاری (از ابتدای فروردین تا کنون) 61 هزار و 850 دستگاه خودرو تبدیل به گاز شده است.

پروژه تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای CNG در 186 کارگاه در سراسر ایران در حال انجام است. دارندگان وسایل نقلیه، با اولویت دادن به وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و وانت، باید برای تعیین قرار ملاقات خود از وب سایت جامع اطلاعات خودروهای دوگانه سوز بازدید کنند. برای تامین نیاز CNG، 2400 جایگاه CNG با ظرفیت فعلی 25 میلیون مترمکعب در کشور ایجاد شده است.

 

دوگانه سوز کردن تاکسی‌های اینترنتی دو هفته دیگر آغاز می‌شود

رئیس برنامه CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: ثبت نام تبدیل تاکسی های اینترنتی دوگانه سوز تا دو هفته دیگر آغاز می شود. محمدحسین باقری ناظر این برنامه با بیان اینکه قرار بود ثبت نام تبدیل دوگانه سوز تاکسی های اینترنتی از ماه گذشته آغاز شود، گفت: به دلیل راه اندازی زیرساخت ها به تاخیر افتاد. به گفته این مقام مسئول، استقبال خوبی از تبدیل تاکسی های اینترنتی دوگانه سوز شده و تا دو هفته دیگر ثبت نام آغاز می شود.

 

شاید این مطلب را بپسندید : قیمت خودرو اسفند 1402

ماشین های دوگانه سوز

اطلاعیه جدید گاز سوز کردن خودروها

از امروز 21 آبان ماه کلیه متقاضیان استفاده از گاز به عنوان سوخت در خودروهای خود می توانند با مراجعه به سایت درخواست خود را ثبت کنند.https://irngv.mimt.gov.ir .

خودروهای عمومی، وانت، خودروهای شخصی، خودروهای خانواده شهدا، جانبازان، معلولان، اتوبوس مدرسه، تاکسی آنلاین و خودروهای شخصی، شرکتی و غیر شرکتی می توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

از طریق سامانه پیام تاییدی مبنی بر تایید ثبت نام متقاضیان ارسال می شود. مراحل بعدی مراحل ثبت نام نیز از طریق این سامانه اطلاع رسانی خواهد شد. متقاضیان استفاده از گاز به عنوان سوخت خودروهای خود باید کارت سلامت خودرو را از سامانه دریافت کنند و به خودروهای فاقد کارت سلامت سوخت تعلق نمی گیرد.

 

افزایش ۷۵ درصدی تولید خودروهای دوگانه سوز

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، تولید خودروهای دوگانه سوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 درصد رشد داشته است.

از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه در مجموع 15 هزار و 323 دستگاه خودروی دوگانه سوز در کشور تولید شده است.

ایران خودرو تنها تولیدکننده خودروهای دوگانه سوز است و گروه خودروسازی سایپا سهمی در تولید این خودروها ندارد.

این مطلب را بخوانید : مشکلات خودرو در زمستان

شاید از این مطلب خوشتون بیاد : تشخیص مشکلات دینام خودرو

مزایای یک خودرو دوگانه سوز

صرفه اقتصادی بیشتر نسبت به خودروهای بنزین سوز

اصلی ترین و مهم ترین دلیلی که مردم را به سمت خودروهای هیبریدی سوق می دهد، هزینه کمتر بنزین در مقایسه با بنزین است. علاوه بر این، به عنوان یک راننده با باک پر بنزین، می توانید مسافت بیشتری را نسبت به باک پر بنزین طی کنید. این امر به ویژه برای افرادی که با وسایل نقلیه خود مسافت های طولانی را طی می کنند، مانند رانندگان تاکسی شهری و رانندگان اشتراکی سواری با استفاده از سیستم عامل های مجازی بسیار مهم است.

 

آلودگی زیست محیطی کمتر و کمک به کاهش گازهای گلخانه‌ای

همه می دانند که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به ویژه در مناطق شهری، وسایل نقلیه هستند. کارشناسان بنزین بی کیفیت را یکی از عوامل اولیه آلودگی هوای تهران می دانند. استفاده از خودروهای دوگانه سوز یکی از راه حل هایی است که به کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا کمک می کند. هنگام مقایسه سمند LX EF7 دوگانه سوز که از سوخت CNG استفاده می کند، با زمانی که از بنزین استفاده می کند، 11 برابر کمتر گازهای گلخانه ای و انتشار مضر تولید می کند.

 

کمک به اقتصاد کشور

خودروهای دوگانه سوز از گاز به شکل CNG یا LPG استفاده می کنند. این سوخت گازی در مقایسه با بنزین فرآیند تولید ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تری دارد و به همین دلیل برای کشور اقتصادی‌تر می‌شود. علاوه بر این، ترجیح فزاینده برای خودروهای دوگانه سوز منجر به کاهش مصرف بنزین و در نتیجه مزایایی مانند کاهش تقاضا برای بنزین در جایگاه ها و ابعاد دیگر می شود. در واقع استفاده از این نوع وسایل نقلیه برای کشورهایی مانند ایران که اقتصادشان بر پایه فرآورده های نفتی است، مقرون به صرفه تر است.

 

معایب خودروهای دوگانه سوز

استهلاک بالاتر در بخش موتور و قطعات مصرفی

یک خودروی دوگانه سوز به دلیل استفاده همزمان از گاز طبیعی فشرده (CNG) و بنزین، به مرور زمان دچار فرسودگی و در نتیجه کاهش قدرت آن می شود. هنگامی که سوخت مورد استفاده در خودرو تغییر می کند، موتور ضربه های بیش از حد را تجربه می کند که معمولا به عنوان صدای موتور شناخته می شود. این امر به سوپاپ ها و سیلندرهای خودرو فشار وارد می کند و منجر به کاهش طول عمر قطعات می شود.

به گفته کارشناسان، یک خودروی دوگانه سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی تا 20 درصد افت فشار را تجربه می کند که باعث بروز مشکلات مختلفی مانند خرابی موتور، توقف موتور، افزایش مصرف سوخت توسط راننده و فرسودگی بیشتر می شود.

شکایت دیگری که اغلب از صاحبان خودروهای دوگانه سوز شنیده می شود، ناتوانی آنها در تامین نیروی لازم برای سیستم های تهویه مطبوع است. به عبارت دیگر، هنگام استفاده از سوخت گاز، کولر خودرو به درستی کار نمی کند و خودرو به دلیل قدرت محدود، فاقد تهویه مناسب است.

رانندگانی که قصد خرید وسایل نقلیه دوگانه سوز را دارند نیز باید هزینه های نگهداری و تعویض بالاتری را که با این خودروها همراه است در مقایسه با خودروهای بنزینی در نظر بگیرند.

 

حجم کم فضای صندوق عقب

در خودروهای گازسوز، مخزن بنزین به طور معمول در صندوق عقب قرار دارد که باعث کاهش قابل توجه فضای صندوق می شود. به همین دلیل است که صاحبان خودروهای دوگانه سوز اغلب از ظرفیت محدود ذخیره سازی در صندوق عقب شکایت دارند.

 

احتمالا این مطلب را بپسندید : کاهش روغن موتور- چرا خودرو روغن کم میکنه؟

خودروی دوگانه سوز

آسیب‌پذیری بالا در هنگام تصادفات رانندگی

بسیاری از کارشناسان خودروهای دوگانه سوز را با بمب ساعتی در جاده های کشورمان مقایسه می کنند. حتی پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان استاندارد ایران کیفیت تولید دوگانه سوز ما را چندان بالا نمی داند و آنها را خطرناک توصیف می کند.

صرف نظر از اینکه خودروهای دوگانه سوز ذاتاً در مقایسه با خودروهای بنزینی دارای خطر و ایمنی کمتری هستند، همچنان تعداد قابل توجهی کارگاه در کشور ما وجود دارد که خودروها را به صورت دستی و بی کیفیت به دوگانه سوز تبدیل می کنند. گاهی حتی غیرقانونی این خودروها اغلب شماره شناسایی مناسبی نیز دریافت نمی کنند. علاوه بر این، آمار تصادفات مربوط به این وسایل نقلیه خطرناک به طور قابل توجهی بالاتر است.

 

هزینه بالا احداث ایستگاه‌های سوخت‌گیری CNG

اگرچه جایگاه های سوخت در سراسر کشور به وفور یافت می شود، اما نمی توان انکار کرد که همچنان تعداد پمپ بنزین ها نسبت به پمپ بنزین ها کمتر است. این موضوع برای صاحبان خودروهای دوگانه سوز که مجبورند مسافت های طولانی را در جستجوی جایگاه های سوخت طی کنند یا در صف های طولانی تری در این جایگاه ها منتظر بمانند، به وجود می آورد.

 

یکی از جنبه های مهمی که در مورد خودروهای دوگانه سوز باید در نظر گرفت ایمنی آنها است. خودروهای دوگانه سوز تبدیل نشده کارخانه ای اغلب فاقد استانداردهای ایمنی لازم هستند و از نظر موتور و سیستم محرکه آسیب پذیرتر هستند.

تصادفات و انفجارهای جبران ناپذیر زیادی در هنگام سوخت گیری خودروهای دوگانه سوز رخ می دهد که عمدتاً به دلیل عدم کنترل کیفی مناسب در محیط های غیراستانداردی است که این خودروها به دوگانه سوز تبدیل می شوند.

توصیه نهایی هنگام خرید خودروی دوگانه سوز این است که خودروهای استانداردی را انتخاب کنید که مجهز به موتور پایه گاز طبیعی هستند و در کارخانه به دوگانه سوز تبدیل شده اند. به این ترتیب، می توانید از اقدامات ایمنی افزایش یافته و در عین حال کاهش هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات لذت ببرید.

 

گاز بهتر است یا بنزین؟

شاید نتوان پاسخ قطعی به این سوال داد که “کدام بنزین بهتر است یا بنزین” زیرا هر کدام از این سوخت ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی معتقدند که بنزین بهترین سوخت برای خودروها است و گاز CNG اثرات مخربی بر موتور خودرو دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طبق اخبار و اطلاعات منتشر شده، استفاده از گاز به عنوان سوخت خودروها پس از سهمیه بندی بنزین در آبان ماه 1398 رواج بیشتری یافته است زیرا این نوع سوخت در مقایسه با بنزین هزینه کمتری دارد که بسیاری از افراد را متقاعد به استفاده از آن می کند.

افرادی که خودروهای دوگانه سوز دارند همیشه نگران مسائلی مانند تاثیر هر سوخت بر روی موتور، عملکرد خودرو و موارد دیگر هستند که منجر به نظرات مختلفی در مورد این دو نوع سوخت می شود.

 

گاز CNG برای محیط زیست بهتر است و قیمت کمتری دارد

آلودگی هوا سالانه بر زندگی بسیاری از مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد. خودروها به دلایل مختلف نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند و به همین دلیل خودروسازان باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند.

ترکیبات شیمیایی موجود در سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) در مقایسه با بنزین باعث آلودگی کمتری شده است.

میزان آلودگی بین بنزین معمولی و بنزین درجه یک متفاوت است، اما به دلیل قیمت بالاتر بنزین ممتاز، استفاده از آن در ایران چندان رایج نیست. از نظر اقتصادی، استفاده از گاز برای افراد هزینه کمتری دارد، اما ایجاد جایگاه های سوخت CNG هزینه های قابل توجهی را به همراه دارد.

 

مزایای خودروهای گاز سوز

  • بالاتر رفتن عمر شمع خودرو
  • افزایش عمر خودرو
  • آلودگی کمتر محیط زیست
  • ارزانتر بودن سوخت CNG

 

معایب خودروهای گاز سوز

  • کاهش قدرت موتور
  • زودتر تمام شدن گاز نسبت به بنزین
  • گران بودن تجهیزات
  • افزایش وزن خودرو

 

مقایسه فنی موتور خودروهای گاز سوز و بنزینی

احتمالا این مطلب را بپسندید : نکات فنی خودرو

سوخت بنزین حاوی رسوبات زیادی است که فیلتر بنزین از ورود آنها به موتور جلوگیری می کندبه همین دلیل است که شیرها، پیستون ها و شیارهای رینگ طول عمر بیشتری خواهند داشت و احتمال گیرکردن آنها کاهش می یابد.

از طرفی عدم وجود این رسوبات باعث افزایش زمان بین تعویض روغن و فیلتر برای موتور و در نتیجه کاهش هزینه ها می شود.

بنزین در مقایسه با گاز ترکیب خشک تری دارد که کارکرد موتور خودرو را سخت تر می کند. علاوه بر این، خودروهای گازسوز دارای اجزای بیشتری در موتور هستند که منجر به هزینه‌های نگهداری بالاتر می‌شود.

امتیاز ما

 

آخرین پست ها :

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x