کرمان یدک یار

زمان تعویض تسمه تایم

مهم ترین سرفصل های این مقاله

زمان تعویض تسمه تایم

یکی از ضروری ترین و مهم ترین قطعات مورد استفاده در خودرو، تسمه تایم است. برخلاف سایر قطعات خودرو که در صورت شکستگی قابل تعویض هستند، تسمه تایم نیاز به حساسیت بیشتری در تعمیر و نگهداری و تعویض دارد زیرا در صورت شکستن آسیب قابل توجهی ایجاد می کند.

در این مطلب از سایت کرمان یدک یار قصد داریم نکات کلیدی و مهم در مورد تسمه تایم، زمان تعویض تسمه تایم، خطر خرابی تسمه و … را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر در کرمان هستید در صورت نیاز میتوانید از یدک کش در کرمان به تمام نقاط استان و بلعکس برای حمل خودروی خود اطمینان حاصل فرمایید.

امتیاز ما

تسمه تایم چیست؟

همانطور که گفته شد تسمه تایم یکی از ضروری ترین اجزای مورد استفاده در خودرو است. بدون تسمه تایم، خودرو روشن نمی شود و حتی موتور نیز کار نمی کند. این تسمه میل لنگ و میل سوپاپ دو بخش حیاتی موتور را به هم متصل می کند. زمان بندی عملکرد سوپاپ نیز توسط تسمه تایم کنترل می شود. با هر چرخش میل لنگ، میل سوپاپ یک چرخش را کامل می کند. این بدان معناست که تعداد چرخش میل سوپاپ نیم دور کمتر از میل لنگ است.

حتما بخوانید:مشاهده لیست قیمت خودرو

در برخی خودروها به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می شود. در واقع در خودروها در ابتدا از زنجیر تایم برای تنظیم زمان بندی سوپاپ ها استفاده می شد. هر کدام از این اجزاء مزایا و معایب خاص خود را دارند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم طول عمر بیشتری دارد که معادل طول عمر موتور در نظر گرفته می شود. اما تسمه تایم به دلیل ماهیت لاستیکی خود دارای طول عمر مشخصی است و نیاز به تعویض به موقع دارد.

یکی از مهمترین مزایای تسمه تایم نسبت به زنجیر، عملکرد بی صدا آن است. زنجیر تایم به دلیل ماهیت فلزی که دارد در مقایسه با تسمه تایم صدای بیشتری ایجاد می کند و همچنین هزینه های بالاتری به همراه دارد و همچنین تعمیر آن دشوارتر است. در خودروهای تولید داخل به جز پیکان و پیکان وانت که از زنجیر تایم استفاده می کنند، سایر خودروها از تسمه تایم استفاده می کنند.

تسمه تایم

خطر پارگی تسمه تایم و مشکلات احتمالی آن

اگر تسمه تایم به موقع تعویض نشود، ممکن است بشکند. شکستگی تسمه تایم می تواند آسیب قابل توجهی به خودرو وارد کند. اولین جزء که آسیب جدی می بیند دریچه ها هستند. پیستون ها و سوپاپ ها در داخل سیلندر قرار دارند و بر اساس چرخش میل لنگ و تنظیم زمان میل بادامک، پیستون ها و سوپاپ ها با یکدیگر برخورد نمی کنند. اما در صورت شکستگی تسمه تایم، این زمان بندی مختل می شود و پیستون ها و سوپاپ ها به طور همزمان با هم برخورد می کنند.

این برخورد باعث آسیب به سوپاپ ها و اختلال در عملکرد خودرو می شود. خرابی و ناهماهنگی سوپاپ کمترین آسیبی است که به دلیل شکستن تسمه تایم ممکن است به خودرو وارد شود. اگر دور موتور زیاد باشد و تسمه پاره شود، حتی ممکن است سیلندر آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد.

برخی از ماشین‌ها، مانند خودروهای ساخت پژو، بیشتر در معرض این نوع آسیب هستند. در مدل های پایین پراید بر خلاف پژو در هنگام پاره شدن تسمه تایم و خاموش شدن خودرو به سادگی مشکلی وجود ندارد. دلیل این امر شفت های کوتاه تر است که به شیرها نمی رسد. پراید نیز مانند پژو دچار آسیب سوپاپ شده و در صورت خرابی تسمه تایم نیاز به تعمیر موتور دارد. با این حال، در مجموع، این حوادث و آسیب ها در مدل های ریو نسبت به سایر خودروها بسیار بیشتر است.

یکی از جنبه های نادیده گرفته شده که کمتر کسی به آن توجه می کند تسمه دینام است. تسمه دینام نسبت به تسمه تایم طول عمر بسیار کمتری دارد. معمولاً هر 20000 کیلومتر باید تعویض شود. در بیشتر موارد، قطعات شکسته تسمه دینام وارد محفظه تسمه تایم شده و باعث شکستگی آن می شود.

حتما بخوانید : مشکلات خودرو در زمستان

چند کیلومتر باید تسمه تایم را تعویض کرد؟

تعویض تسمه تایم بستگی به عملکرد و کاربرد خودرو دارد. این یک بیانیه کلی نیست که این جزء باید در تمام خودروها در یک بازه زمانی خاص یا مسافت پیموده شده جایگزین شود. اما توصیه می شود زمانی که خودرو به 60000 کیلومتر رسید تسمه تایم را تعویض کنید.

با این حال، مسافت پیموده شده به تنهایی تنها عاملی نیست که باید در هنگام تعویض تسمه تایم در نظر گرفت. ممکن است خودرویی چندین سال بدون استفاده باشد که در این صورت تاریخچه استفاده از تسمه مهم می شود و باید تعویض شود. به طور معمول، تسمه تایم را می توان برای 3 تا 5 سال از زمان تولید استفاده کرد.

تسمه تایم خودرو

علامت دیگر مشکل استارت زدن ماشین است. هنگامی که ماشین را روشن می کنید، میل لنگ می چرخد و سپس یک چرخه احتراق موتور رخ می دهد تا ماشین روشن شود. زمانی که تسمه تایم به درستی کار نمی کند با استارت میل لنگ را می چرخانید اما این حرکت به خوبی به قطار سوپاپ منتقل نمی شود و خودرو استارت نمی خورد. نشانه دیگر می تواند مشکلات عملکرد موتور در هنگام رانندگی باشد. به عنوان مثال، قدرت موتور کاهش می یابد و می لغزد، که در واقع نشان می دهد که چرخش موتور به درستی کار نمی کند.

هنگام تعویض تسمه تایم بهتر است بلبرینگ تسمه تایم را تعویض کنید. یاتاقان نسبت به تسمه تایم طول عمر بیشتری دارد. به طور معمول، بلبرینگ هر 100000 کیلومتر تعویض می شود، اما بهتر است آن را به همراه خود تسمه تعویض کنید. این به این دلیل است که یاتاقان آسیب دیده می تواند آسیبی مشابه با شکستگی تسمه تایم ایجاد کند.

حتما بخوانید:چراغ های پشت آمپر خودرو به چه معناست؟

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

فهرستی از زمان تعویض تسمه تایم تهیه‌شده که خواندن آن به شما کمک می‌کند تا از بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم خودروی‌تان مطلع شوید.

  • پراید: ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • پژو ۴۰۵: ۷۰ هزار کیلومتر
  • زانتیا: ۶۵ هزار کیلومتر
  • تندر۹۰: ۴۰ هزار کیلومتر
  • مگان: ۶۰ هزار کیلومتر
  • ریو: ۶۵ هزار کیلومتر
  • مزدا ۳۲۳: ۷۰ هزار کیلومتر

همانطور که می بینید، میانگین تعویض تسمه تایم بین 60000 تا 70000 کیلومتر است. اگر وسیله نقلیه شما در لیست بالا نیست، می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو خود از زمان مناسب تعویض تسمه تایم مطلع شوید.

نکات مهمی که درباره تسمه تایم باید بدانید

  1. از خوردن یا قرار دادن هر گونه ابزار یا اشیاء روی کمربند خودداری کنید.
  2. تسمه های تایم باید به طور منظم بررسی شوند و فواصل تعویض باید تعیین شوند.
  3. تسمه تایم باید عاری از ترک های سطحی، شکستگی، جدا شدن لایه ها و بریدگی لبه دندان باشد.
  4. تمام دندان های روی تسمه باید در شرایط خوبی باشند. اگر متوجه سایش، بریدگی یا ترک خوردگی شدید، از استفاده از آن تسمه تایم خودداری کنید.
  5. هنگام تعویض تسمه تایم، اطمینان حاصل کنید که قطعاتی مانند قرقره، کشنده و در صورت امکان پمپ آب را نیز تعویض کنید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است به کمربند آسیب وارد شود.

زمان تعویض تسمه تایم

جمع‌بندی

نگهداری و مراقبت از تسمه تایم را جدی بگیرید. تعویض نکردن تسمه تایم و شکستن آن می‌تواند صدمات قابل‌توجهی حتی به طور بالقوه به موتور خودرو وارد کند. در کنار تسمه تایم، به تسمه دینام، یاتاقان های زمان بندی و حتی پمپ آب توجه کنید و از سالم بودن همه آنها اطمینان حاصل کنید و به طور دوره ای آنها را چک کنید. دستورالعمل کلی برای تعویض تسمه تایم هر 60000 کیلومتر است، اما باز هم بستگی به عملکرد خودرو دارد. اگر دانش کافی در این زمینه ندارید، بهتر است حداقل هر چند ماه یکبار به طور مرتب تسمه تایم را به یک متخصص بازرسی کنید.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه های شما
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206