پرش به محتوا

کرمان یدک یار

یاتاقان زدن یعنی چی و یاتاقان کجاست اصلا؟

عناوین اصلی:

یاتاقان زدن یعنی چه و یاتاقان کجاست اصلا؟

احتمالاً بارها واژه «یاتاقان» را شنیده اید و در مورد آن آگاهی دارید. یاتاقان نیز اصطلاحی است که معمولاً در بین مکانیک ها استفاده می شود، اما یاتاقان دقیقاً چیست و یاتاقان به چه معناست؟ در این صفحه قصد داریم به طور کامل در مورد این موضوع بحث کنیم. پس اگر با این اصطلاحات آشنایی ندارید، حتما تا پایان این مطلب با بزرگ ترین سامانه امداد خودرو و یدک کش کرمان (کرمان یدک یار) همراه باشید.

شما هم امتیاز بدید


یاتاقان اصلا چیه و کجاست؟

به زبان ساده، یاتاقان جزئی در داخل موتور خودرو است که بین شاتون و پیستون قرار دارد. عملکرد اصلی یاتاقان تسهیل حرکت و از بین بردن اصطکاک درون موتور است و در نتیجه از آسیب دیدن قطعات فلزی مهم مانند پیستون و شاتون جلوگیری می کند. شایان ذکر است که یک یاتاقان می تواند سر و صدای داخل موتور را به حداقل برساند زیرا به جلوگیری از لرزش قطعات کمک می کند. توجه به این نکته مهم است که ناحیه اطراف یاتاقان با روغن موتور روغن کاری شده است تا حرکت نرم و صاف قطعه تضمین شود.

یاتاقان کجاست

جنس یاتاقان از چیه؟

یاتاقان از آلیاژهای مختلفی مانند آلیاژ کروم، سرب، مس، نیکل، سرب، گالیم، آلومینیوم و … با روکش فولادی تشکیل شده است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و ضربه به آن می دهد. آلیاژهای استفاده شده در یاتاقان بسته به نوع وسیله نقلیه متفاوت است، زیرا هر یک از این آلیاژها بر وزن یاتاقان تأثیر می گذارد. بنابراین وزن این قطعه در خودروهای مختلف متفاوت است.

یاتاقان زدن چیست ؟

احتمالاً بارها اصطلاح یاتاقان زدن را شنیده اید و متوجه شده اید که می تواند آسیب قابل توجهی به موتور وارد کند. اما در واقع یاتاقان زدن به چه معناست؟ یاتاقان زدن به تغییر شکل یاتاقان ها و جابجایی این قطعه از موقعیت استاندارد آن اشاره دارد. به عبارت ساده تر، اگر یاتاقان تغییر شکل دهد یا فاصله بین آن و میل لنگ از حد استاندارد بیشتر شود و باعث حرکت نامناسب روغن در اطراف یاتاقان شود، گفته می شود که خودرو دچار ضربه یاتاقان شده است. جالب است بدانید که اگر فاصله بین بلبرینگ و میل لنگ به حدی کاهش یابد که این دو جزء تقریباً به هم چسبیده باشند، موتور به طور کامل از کار می افتد.

شایان ذکر است که در برخی موارد، یاتاقان های فرسوده ممکن است آسیب ببینند و دیگر به درستی در محل تعیین شده خود قرار نگیرند و در نتیجه صدای تق تق از موتور خارج شود. در این مواقع میگند خودرو یاتاقان زده.

علت اصلی یاتاقان زدن چیست؟

قطعا این سوال برای شما پیش آمده است که علت و دلیل اصلی یاتاقان زدن خودرو چیست، لذا در ادامه برخی از علت های اصلی یاتاقان زدن خودرو ذکر شده است.

یاتاقان زدن یعنی چی؟

عدم آب بندی کردن خودرو

یکی از دلایلی که باعث یاتاقان زدن خودرو می شود، ضد آب نبودن موتور است. توجه به این نکته ضروری است که هنگام تحویل گرفتن وسیله نقلیه خود از نمایندگی، ابتدا باید آن را ضد آب کنید. یعنی توصیه می شود در طی 2000 کیلومتر اولیه به خودرو فشار زیادی وارد نکنید و دور موتور را خیلی زیاد نکنید. زیرا شتاب بیش از حد و فشار بیش از حد به خودرو در صفر کیلومتر می تواند منجر به خرابی بلبرینگ و در نهایت یاتاقان زدن خودرو شود.

فرسوده شدن یاتاقان

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد یکی از دلایل یاتاقان زدن خودرو می تواند به دلیل فرسوده و قدیمی بودن قطعات خودرو باشد. اگر اجزای داخل موتور خودرو فرسوده شوند، می تواند به مشکلات مختلفی در موتور خودرو منجر شود که یکی از آنها یاتاقان زدن خودرو است.

روغن موتور نامناسب

استفاده از روغن موتور نامناسب و تاخیر در تعویض روغن می تواند منجر به ایجاد رسوبات مختلف در داخل موتور خودرو شود. در نتیجه این ناخالصی ها و رسوبات به اجزای موتور نفوذ کرده و باعث آسیب به یاتاقان می شود. توجه به این نکته ضروری است که هنگام استفاده از روغن موتور با کیفیت پایین، اجزای موتور به درستی کار نمی کنند و منجر به فرسودگی یاتاقان می شود.

خرابی پمپ روغن

علاوه بر استفاده از روغن موتور با کیفیت، باید به پمپ روغن خودرو خود نیز توجه کنید. اگر پمپ روغن خراب یا معیوب باشد، اجزای موتور به درستی روغن کاری نمی شوند و در نتیجه حرکت نامناسب آنها و در نهایت یاتاقان زدن ماشین شما می شود.

دور موتور بالا

یکی از دلایل اصلی خرابی یاتاقان در خودرو رانندگی با دور موتور بسیار بالا است. زمانی که دور موتور خودرو زیاد باشد، تمامی قطعات به سرعت کار می کنند که می تواند آسیب های مختلفی به این قطعات وارد کند. در نتیجه، یاتاقان ممکن است آسیب ببیند و از کار بیفتد.

دمای بالای موتور

یکی از دلایل خرابی یاتاقان خودرو، دمای بالای موتور است. همانطور که گفته شد یاتاقان ها از آلیاژهایی ساخته می شوند که در برابر دما مقاوم هستند. با این حال، اگر مایع خنک کننده موتور کم باشد، دمای داخل موتور می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد و یاتاقان خراب میشود و در نتیجه موتور خودرو صدای تق تق می دهد. برای جلوگیری از این موضوع، بررسی مرتب سطح آب رادیاتور و مخزن مهم است.

نشانه های یاتاقان زدن چیست؟

یاتاقان خودرو

در بخش قبل، عواملی را که باعث یاتاقان خودرو می شود را، مورد بحث قرار دادیم. با این حال، آشنایی با علائم و نشانه های تسمه جیغ بسیار مهم است تا بتوانید به سرعت این موضوع را شناسایی کرده و از آسیب جدی به موتور خودروی خود جلوگیری کنید.

روشن شدن چراغ چک

در برخی موارد، یاتاقان معیوب ممکن است باعث روشن شدن یا چشمک زدن چراغ چک موتور شود. بنابراین، مراجعه به تعمیرگاه در این مواقع ضروری است تا تکنسین بتواند با استفاده از ابزار تشخیصی، دلیل پشت چراغ چک موتور را بررسی کند.

صدای تق تق

اشاره کردیم که خرابی یاتاقان باعث عملکرد نامناسب این قطعه می شود و به همین دلیل صدای تق تق از موتور شنیده می شود. بنابراین با شنیدن این صدا به احتمال زیاد یاتاقان خودروی شما آسیب دیده است و باید سریعا به نزدیکترین مکانیک مراجعه کنید.

روشن نشدن ماشین

اگر خودروی شما یاتاقان زده باشد، اجزای داخلی نمی توانند حرکت کنند و موتور به هیچ وجه روشن نمی شود. بنابراین، اگر خودرو پس از استارت روشن نشد، یکی از دلایل احتمالی این است که ماشین شما یاتاقان زده است.

جمع بندی

در این مقاله بحث می شود که یاتاقان یکی از اجزای اصلی موتور است و بین شاتون و پیستون قرار دارد. عمل تغییر وضعیت آن را کوبیدن بلبرینگ می گویند. همانطور که قبلا ذکر شد، ضربه یاتاقان می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود و باعث آسیب به سایر قطعات داخل موتور شود. بنابراین، آشنایی با علائم آن ضروری است. اگر سوالی در مورد این موضوع دارید، در انتهای این مقاله بنویسید و کارشناسان ما خوشحال خواهند شد که شما را راهنمایی کنند.

 

امتیاز ما
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x