کرمان یدک یار

کرمان یدک یار

کاهش روغن موتور- چرا خودرو روغن کم میکنه

مهم ترین سرفصل های این مقاله

 

کاهش روغن موتور- چرا خودرو روغن کم میکنه ولی دود نمیکنه؟ (۶ دلیل رایج)

 

کاهش روغن موتور در خودرو موضوعی است که باید تا حد امکان از آن جلوگیری کرد. روغن موتور یکی از الزامات ضروری برای بهبود عملکرد و طول عمر موتور خودرو است، زیرا وظیفه کاهش اصطکاک بین قسمت های مختلف خودرو را بر عهده دارد. بنابراین، اگر سطح آن به زیر یک آستانه مشخص کاهش یابد، نمی تواند اصطکاک ناشی از تماس بین قطعات را از بین ببرد و منجر به گرم شدن بیش از حد و سایش قطعات شود.

در این مقاله از وبلاگ کرمان یدک یار به بررسی دلایل اصلی کاهش روغن موتور می پردازیم و در پایان شما را از عواملی که برای تشخیص کاهش سطح روغن باید از آن آگاه باشید آگاه خواهیم کرد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

امتیاز ما

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور چقدر است؟

میزان مجاز کاهش روغن موتور بستگی به نوع وسیله نقلیه شما دارد که می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای مالک یا برچسب روغن موتور داخل محفظه موتور خودرو خود آن را بررسی کنید.

اما به طور کلی کاهش حدود 200 تا 250 سی سی روغن در 1000 کیلومتر طبیعی تلقی می شود.

برای جلوگیری از صدمات جبران ناپذیر موتور، بهتر است از کاهش سطح روغن موتور (بیشتر از مقدار مجاز اعلام شده توسط سازنده خودرو) جلوگیری کرده و همیشه سطح آن را بررسی کنید.

.

مطلب پیشنهادی:

عمده‌ترین دلایل کم کردن روغن موتور

 

عمده‌ترین دلایل کم کردن روغن موتور

کم کردن روغن موتور ماشین، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که عمده‌ترین این دلایل به شرح زیر است:

۱. استفاده از روغن موتور با گرانروی نامناسب

دلیل اصلی کاهش روغن موتور استفاده از روغن با ویسکوزیته نامناسب است. ویسکوزیته یا ضخامت اولین و مهمترین مشخصه ای است که در مورد روغن موتور باید در نظر گرفته شود. همه روغن های موتور دارای درجه بندی و ویسکوزیته هستند. هنگامی که ویسکوزیته روغن خیلی کم یا زیاد باشد، می تواند منجر به کاهش فشار روغن موتور شود. به طور کلی در هوای سرد بهتر است از روغنی با درجه ویسکوزیته کمتر استفاده شود. با استفاده از چنین روغنی موتور به راحتی روشن می شود و روغن به درستی به تمام قطعات موتور می رسد. برای دماهای بالا توصیه می شود از روغن با درجه ویسکوزیته بالاتر استفاده کنید تا از رقیق شدن بیش از حد روغن جلوگیری شود.

۲. نشتی روغن موتور

 

دومین دلیل کاهش روغن موتور نشتی است. به دلیل گردش روغن، مکان های مختلفی در داخل موتور وجود دارد (مانند آب بند اصلی عقب، واشر فیلتر روغن، واشر تابه روغن و …) که ممکن است نشتی روغن در آنها رخ دهد. در حالی که برخی از نشتی ها ممکن است از طریق تشکیل حوضچه های روغن یا لکه های سیاه و کثیف مشهود باشد، متأسفانه همه نشتی ها به راحتی قابل تشخیص نیستند و نیاز به بررسی توسط یک مکانیک مجرب دارند.

۳. تبخیر روغن موتور در دماهای بالا

یکی دیگر از دلایل کاهش روغن موتور تبخیر است. از آنجایی که روغن موتور نوعی مایع است، طبیعی است که بخشی از آن در دماهای مختلف مانند هر مایع دیگری تبخیر شود. اگر دمای روغن خیلی زیاد باشد، سرعت تبخیر نیز افزایش می یابد.

۴. آسیب دیدن دریچه‌ی PCV

خرابی PCV را نیز می توان یکی از دلایل کاهش روغن موتور دانست. اگر احساس می‌کنید که خودروی شما در حال از دست دادن روغن است اما هیچ دود و نشانه‌ای از نشت روغن در زیر خودرو مشاهده نمی‌شود، احتمالاً روغن در داخل محفظه احتراق می‌سوزد که دلایل متعددی دارد. در بیشتر موارد، خرابی دریچه PCV مسئول این مشکل است. هنگامی که فشار در میل لنگ خیلی زیاد می شود، شیر PCV هوا را آزاد می کند. اما اگر آسیب ببیند، فشار در سیستم افزایش می یابد و باعث سوختن روغن در محفظه احتراق می شود.

۵. فرسوده شدن رینگ‌های پیستون

 

اگر خودرو روغن کمتری مصرف می کند اما دود تولید نمی کند، اولین چیزی که باید بررسی شود رینگ های پیستون است. رینگ ها اجزایی هستند که شکاف بین پیستون ها و دیواره های سیلندر را می بندند و به تنظیم فشار و مقدار روغن مصرفی موتور کمک می کنند. اگر رینگ پیستون فرسوده شود، شکاف هایی بین رینگ ها و دیواره های سیلندر ایجاد می کند و اجازه می دهد روغن موتور به داخل محفظه احتراق نشت کند. در ابتدا، این ممکن است به آرامی اتفاق بیفتد، بنابراین ممکن است دود سفید یا آبی از اگزوز خارج شود. اما با گذشت زمان و افزایش مصرف روغن، به تدریج متوجه خروج دود از اگزوز خواهید شد.

۶. خرابی واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر جزء یک موتور خودرو است که وظیفه فشرده سازی موتور و آب بندی آن را بر عهده دارد. اساساً این قسمت فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند تا از خروج سوخت و گاز از سیلندر و همچنین نفوذ آب و روغن به داخل آن جلوگیری کند.

با گذشت زمان، به دلیل دما و فشار بالا، واشر سر سیلندر شروع به فرسودگی می کند. این اجازه می دهد تا روغن وارد محفظه احتراق شود و بسوزد. همانطور که قبلا ذکر شد، ممکن است در ابتدا متوجه خروج دود از اگزوز خودرو خود نشوید، اما به مرور زمان متوجه آن خواهید شد.

 

مطلب پیشنهادی:

علائم کم بودن روغن موتور را نیز بشناسید

 

حال سوال اینجاست که چطور متوجه کم بودن روغن موتور شویم؟ برای پاسخ به این سوال ادامه‌ی مقاله را مطالعه نمایید:

۱. روشن شدن چراغ روغن

اولین علامتی که نشان دهنده کاهش روغن موتور است، روشن شدن چراغ چک موتور است. اکثر خودروهای مدرن مجهز به چراغ هشدار روغن موتور هستند. این چراغ با کاهش سطح روغن روشن می شود و به راننده هشدار می دهد. مهم است که این هشدار را جدی بگیرید و قبل از بروز عوارض بیشتر به خودروی خود روغن اضافه کنید. برای اینکه بفهمید چه زمانی ممکن است چراغ چک موتور روشن شود،

توصیه می کنم به مقاله “دلایل بررسی روشن شدن چراغ موتور” مراجعه کنید.

۲. شنیدن صدای تق‌تق از موتور

اگر برای مدتی از کاهش روغن موتور غافل شده باشید، متوجه صدای ضربه زدن از موتور خودرو خود خواهید شد. این مشکل به دلیل کاهش سطح روغن کاری قطعات داخلی رخ می دهد. هنگامی که قطعات موتور دارای اصطکاک و فاقد روغن کاری هستند، میله های موتور شل شده و به اطراف موتور پرتاب می شوند و در نتیجه صداهای ضربه و ضربه ایجاد می شود. در صورت عدم رسیدگی به این موضوع، احتمال آسیب شدید به موتور وجود دارد.

۳. استشمام بوی سوختن

یکی دیگر از نشانه های کم بودن روغن موتور بوی سوختگی است. موتور خودرو دارای بسیاری از قطعات متحرک و اجزای فلزی است که به طور منظم با یکدیگر در تماس هستند. در نتیجه این تماس مقدار قابل توجهی گرما در موتور ایجاد می شود. روغن موتور وظیفه خنک سازی این قطعات و به حداقل رساندن حرارت را بر عهده دارد. اما اگر سطح روغن در موتور پایین باشد، این قطعات به اندازه کافی خنک نمی شوند. در نتیجه بوی سوختگی از موتور ساطع می شود و به داخل کابین راه می یابد.

۴. کاهش شتاب خودرو

یکی از مهم ترین نشانه های کاهش روغن موتور کاهش شتاب خودرو است. در واقع روغن مناسب و کافی منجر به افزایش کارایی موتور و بهبود شتاب آن می شود. حال اگر سطح روغن کاهش یابد، اجزای داخلی موتور به درستی روغن کاری نمی شوند و در نتیجه قدرت و شتاب خودرو کاهش می یابد.

۵. سفت و محکم شدن دنده‌ چرخ

سفت شدن چرخ دنده آخرین نشانه ای است که شما را از کاهش روغن موتور مطلع می کند. کاهش سطح روغن در موتور باعث افزایش اصطکاک بین رینگ ها و پیستون ها می شود و در نهایت منجر به لرزش موتور و سفت شدن دنده چرخ خودرو می شود.

اگر روغن موتور کم باشد چه می‌شود؟

کاهش روغن موتور در خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برای صاحب خودرو هزینه بر باشد. برای آگاهی از عواقب این موضوع به نکات زیر توجه کنید:

۱. عملکرد خودرو مثل سابق نخواهد بود

با کاهش روغن موتور، خودرو دیگر نمی تواند مانند گذشته کار کند. زیرا با کاهش روغن، اجزای حیاتی موتور در معرض اصطکاک بیش از حد قرار می گیرند و می توانند منجر به آسیب به موتور شوند. علاوه بر این، قطعاتی که بدون هیچ گونه ماده روان‌کننده‌ای در معرض شتاب‌های سنگین قرار می‌گیرند، دچار فرسودگی و پارگی می‌شوند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر است.

۲. شاهد افزایش مصرف سوخت خواهید بود

کاهش مقدار روغن موتور می تواند باعث شود خودرو عملکرد بهینه و قدرتمند خود را از دست بدهد، زیرا نمی تواند گاز و فشار کافی برای به حرکت درآوردن خودرو ایجاد کند. در نتیجه مصرف سوخت خودرو به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

۳. منتظر افزایش آلایندگی موتور خودرو باشید

در شرایط عادی خودرو یک سری گازها و بخارات سمی تولید می کند که از اگزوز آن خارج می شود و برای محیط زیست مضر است. یکی از پیامدهای کاهش روغن موتور، افزایش تولید این گازهای سمی است.

۴. افزایش استهلاک خودرو را در پیش خواهید داشت

هنگامی که با کاهش روغن موتور در وسیله نقلیه خود مواجه می شویم، فرسودگی و پارگی خودرو افزایش می یابد و شروع روند پیری خودرو است.

جمع‌بندی مقاله

در این مقاله به دلایل کم شدن روغن موتور به همراه علائم و عواقبی که ممکن است در اثر کاهش روغن موتور با آن مواجه شوید، پرداخته ایم. آگاهی از این عوامل بسیار مهم است. در صورت مشاهده هر یک از موارد ذکر شده، اقدامات لازم را برای عیب یابی وسیله نقلیه خود انجام دهید .

در صورت نیاز به مشاوره، می توانید از طریق وب سایت ما (کرمان یدک یار) و قسمت «ارتباط با ما» یا ایکون پشتیبانی در پایین صفحه سمت راست یا در کامنت ها با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه های شما
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
کرمان یدک یار(حمل خودرو)
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206
کولر رو یخ و تگری کن علکی کمپرسور کولر تعویض نکن آپشن مخفی 206