تعریف ,تعمیر و علائم خرابی سنسور اکسیژن انواع ماشین
دوستان امروز تصمیم داریم طوری مختصر و مفید سنسور اکسیژن و علائم خرابی سنسور اکسیژن انواع ماشین مثل علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو 405 _ علائم خرابی سنسور اکسیژن تیبا _ علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید _ علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو 206 و پارس و… و همچنین نحوه تعمیر سنسور اکسیژن رو طبق تجربیات چن ساله و تخصصی تیم کرمان یدک یار و سایر همکاران دیگرمون در زمینه تعمیر خودرو براتون توضیح بدیم که هرجا اسم سنسور اکسیژن رو شنیدید یاد امداد خودرو کرمان یدک یار بیفتید.
ممکنه شما دوستان عزیز از ما بپرسید که آقا علائم خرابی سنسور اکسیژن چیا هستند؟

اصلی ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو 405_پارس_206, تیبا و پراید
در این بخش ما طبق تجریبات و تخصص چند ساله تیم خودمون و سایر همکاران عزیز در حوزه تعمیرات خودرو و امداد خودرو لیستی از مهم ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن رو براتون جمع آوری کردیم که در هر بخش به بررسی اون ها میپردازیم.
- بالا رفتن مصرف سوخت
- ریپ زدن ماشین در سر بالایی
- کپ کردن ماشین در حال حرکت
- بوی خام سوزی و دوده زدن اگزوز
- روشن شدن چراغ چک

این مطلب هم جالبه میتونی بخونی :
1_بالا رفتن ناگهانی مصرف سوخت
اولین علامت و مهمترین علامت خراب شدن سنسور اکسیژن بالا رفتن ناگهانی مصرف سوختتونه طوری که شما خودتونم احساس میکنید میگید ای بابا مصرف سوختم چرا انقدر بالا رفت اصلا عقربه بنزینو انگار دارم میبینم میاد پایین!
اگر مصرف سوخت ناگهانی بالا بره یکی از علامتهای سوختن یا خرابی سنسور اکسیژن ماشینتونه.

2_ریپ زدن ماشین در سربالایی ها
دومین علامت خرابی سنسور اکسیژن ریپ زدن ماشین توی سربالاییهاست.
اگر توی سربالایی یا توی سینه کشی جاده ماشینتون ریپ میزنه این علامت خراب شدن سنسور اکسیژن ماشینته.

این مقاله هم بنظر مرتبط هست »
3_کپ کردن ماشین در حال حرکت
سومین علامت خرابی سنسور اکسیژن کپ کردن ماشین در حال حرکته.
اگر با ماشینتون توی جاده درحال حرکت هستین و احساس میکنید ماشینتون رو انگار میگیرند و ول میکنند ،میگیرند و ول میکنند و ناگهان کپ میکنه زیر پاتون, این یکی از علائم مهم خرابی سنسور اکسیژن ماشینتونه.

4_بوی خام سوزی و وجود دوده سیاه در اگزوز
علامت چهارم خراب شدن یا خرابی سنسور اکسیژن احساس بوی خام سوزی وجود دود سیاه یا دود زدن و دوده سیاه زدن توی اگزوز ماشینتونه.
زمانی که ماشینتون گرم شده یا به اصطلاح موتور داغ هست اطراف ماشین یا سمت اگزوز ماشین احساس کردی بوی خام سوزی میاد, این یکی از علامتهای خراب شدن سنسور اکسیژن ماشین شماست.
این مطلب هم مرتبطه, بخونش :

شاید این مقاله را هم بخوانید » بررسی چراغ های پشت آمپر خودرو

چک کردن و نحوه عیب یابی سنسور اکسیژن
روش چک کردن به چه صورته شما باید دستگاه دیاگ بزنید اول ببینید آیا خطای سنسور اکسیژن توی ایسیو ماشینتون ثبت شده یا نشده .
اگر خطا ثبت شده بود اون موقع دیگه باید به فکر باشید و یک سنسور خوب و اصلی تهیه کنید.
آیا خرید سنسور اکسیژن استوک و دسته دوم پیشنهاد میشود؟
خیلی از دوستان از ما میپرسن که آقا این سنسورهای استوک و دست دومی که توی بازار هست خرید کنیم یا نکنیم؟
رفقا این سنسورهای استوک معمولاً از کشورهای حاشیه خلیج فارس میاد.
به این صورت که ماشینهایی که برای تعویض پلاک و معاینه فنی به مراکز تعویض پلاک و معاینه فنی توی این کشورهای حاشیه خلیج فارس مراجعه میکنند, یکی از شرایطشون اینه که سنسور اکسیژنها رو روی ۵ سال تعویض کنند حتی اگر سنسور سالم باشه و عزیزان وارد کننده هم میرن این سنسورها رو به صورت کیلویی خرید میکنند و وارد کشور میکنند و به صورت دونهای به ما میفروشن.
خرید کردن سنسور اکسیژنهای استوک مثل یک هندونه سربسته است یا یک هندونه در بسته هست شانسیه که به شما جواب بده یا نده.
ما خودمون توی تعمیرگاه تا الان واقعیتش هر چقدر سنسور اکسیژن استوک خریدیم نصب کردیم یا مشتریا خودشون خریدن با نصب کردیم جواب نداد و بعد از مدت کوتاهی چراغ چک روشن شد و خطای سنسور اکسیژن ثبت شد.
اگر شما سنسور اکسیژن استوک میخرید با فروشنده شرط کنید که آقا اگر مشکلی داشت یا خطا رو ثبت کرد براتون تعویض کنند یا ازتون پس بگیرن.
برای عیب یابی بهتر و نگهداری صحیح از ماشینتون نیاز دارید تا نحوه کارکرد هر جز و قطعه ماشینتون رو بدونید. پس برای تعریف و نحوه کارکرد سنسور اکسیژن به صورت تخصصی با ما همراه باشید.

این مقاله هم جالبه » هزینه تعمیر واشر سر سیلندر
سنسور اکسیژن اصلا چیه؟
دوستان ماشینهای انژکتوری یک سنسور خیلی مهم دارند به اسم سنسور اکسیژن در اصل اساس کارکرد ماشینهای انژکتوری اطلاعاتی هستش که سنسور اکسیژن ارسال میکنه به ای سی یو (ECU) ماشین.
سنسور های اکسیژن همونطور که از اسمشون پیداست ساخته شدن که تعداد مولکولهای اکسیژن رو توی دود ماشین اندازه بگیرند سنسورهای اکسیژن رو در مسیر گازهای خروجی یا در مسیر دودی که از احتراق موتور خودرو حاصل میشه، میبندند.

پس اگر خواستی سنسور اکسیژن ماشینت رو پیدا کنی منیفول اگزوز رو نگاه کن احتمالاً سنسور اکسیژن رو میبینی.
توی ماشینهای یورو ۴ مثل (تیبا _ پژو 405 _ پراید و…) معمولاً از دو تا دونه سنسور اکسیژن استفاده میشه.
یه دونه قبل از کاتالیزور که بهش میگن سنسور اکسیژن بالا یه دونه بعد از کاتالیزور که بهش میگن سنسور اکسیژن پایین.

نحوه کارکرد سنسور اکسیژن
دوستان اگر بخوایم مختصر و مفید عملکرد سنسور اکسیژن رو خدمتتون توضیح بدیم سنسورهای اکسیژن از یک ماده تشکیل شدن به اسم دی اکسید زیرکونیوم که البته مدل دیگهای از سنسورهای اکسیژن توی صنعت استفاده میشه که جنس اصلیش یا ماده تشکیل دهنده اون دی اکسید تیتانیوم هست ولی به خاطر اینکه این دی اکسید تیتانیوم قیمت بالایی داره توی صنعت خودروسازی از دی اکسید زیرکونیوم استفاده میکنند.
اساس کار سنسورهای اکسیژن به این صورته که این ماده دی اکسید زیرکونیوم یک خاصیت داره که اگر سطح اون داغ بشه و دماش برسه به محدوده ۴۰۰ تا ۴۵۰ درجه سانتیگراد شما بگیرید جلوی دهنتون و فوتش کنید از برخورد مولکولهای اکسیژنی که توی بازدم شما وجود داره به این سطح دی اکسید زیرکونیوم یک برقی توی این سنسور تولید میشه.
پس اساس کارکرد سنسور اکسیژنها به این صورته که با برخورد مولکولهای اکسیژن به دی اکسید زیرکونیوم باعث میشه که یک برقی داخل این قطعه تولید بشه.
این مطلب مشکلات خیلیارو حل کرده » چرا ماشین روغن کم میکنه ولی دود نمیکنه

چرا خراب شدن سنسور اکسیژن باعث افزایش مصرف سوخت میشه؟
این برقی که توی سنسورهای اکسیژن تولید میشه بین صفر ولت تا یک ولت هستش به این خاطره که روی سنسور اکسیژنها رو اگر دقت کنید اینطور سوراخ سوراخه یا شیار شیاره.
این شیارها یا سوراخها رو به این خاطر تعبیه کردن که مولکولهای اکسیژن از این عبور کنند و برخورد کنند به سطح دی اکسید زیرکنیوم.
اگر تعداد مولکولهای اکسیژنی که به این سنسور برخورد میکنند زیاد باشند ولتاژی که توی این سنسور تولید میشه نزدیک به یک ولت هست و ایسیو تشخیص میده بنزینی که داره وارد موتور میشه زیاده و باید سطح بنزین رو پایین بیاره.
حالا برعکس اگر تعداد مولکولهای کمتری به سطح این دی اکسید برخورد کنند ولتاژی که در این قطعه تولید میشه نزدیک به صفر هستش و ایسیو اینطور تشخیص میده که بنزینی که داره وارد موتور میشه کمه و باید پاشش بنزین رو بالا بیاره و این قطعه این طوری به سوزن انژکتورهای موتور ماشینتون دستور میده که بنزین رو بیشتر بپاشن.
حالا متوجه شدی که اگر این سنسور اکسیژن از کار بیفته چرا مصرف سوختتون بالا میره.
شاید این مقاله را هم بپسندید » علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص

خوب همینطور که خدمتتون عرض کردیم اولین شرط اینکه سنسور اکسیژن درست کار کنه اینه که دمای این دی اکسید زیرکونیوم برسه به ۴۰۰ تا ۴۵۰ درجه سانتیگراد.
به این خاطر توی سنسور اکسیژن یه دونه المنتور کار گذاشتند که با ۴ تا رشته سیم به سنسورهای اکسیژن وارد میشه که دو تا از این رشته سیمها منفی و مثبته المنت یا گرمکن یا هیتر سنسور اکسیژن شماست.
معمولاً خرابی سنسور اکسیژن ها به خاطر از کار افتادن المنت داخل اونهاست.

برای مشاهده قیمت انواع سنسور اکسیژن برای انواع ماشین میتونیداز طریق این لینک به فروشگاه معتبر دیجی کالا مراجعه فرمایید که قیمت سنسور های موجود از 100 هزار تومان شروع میشود تا حدود 2 میلیون تومان.
خلاصه ای از مهم ترین عناوین مقاله
موضوع |
توضیحات خلاصه |
---|---|
تعریف سنسور اکسیژن |
قطعهای که میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را اندازهگیری کرده و اطلاعات را به ECU ارسال میکند. |
محل نصب |
در مسیر گازهای خروجی، معمولاً یک سنسور قبل از کاتالیزور و یکی بعد از آن (در خودروهای یورو ۴). |
علائم خرابی |
۱. افزایش مصرف سوخت ناگهانی ۲. ریپ زدن در سربالایی ۳. کپ کردن ماشین هنگام حرکت ۴. بوی خامسوزی و دوده زدن اگزوز ۵. روشن شدن چراغ چک |
عیبیابی |
استفاده از دستگاه دیاگ برای بررسی ثبت خطای سنسور در ECU. |
سنسور استوک |
معمولاً از خودروهای خارجی تعویض شده و عملکرد آن نامطمئن است؛ خرید آن ریسک دارد. |
نحوه کارکرد |
سنسور با برخورد اکسیژن به ماده دیاکسید زیرکونیوم ولتاژی تولید میکند که ECU از آن برای تنظیم میزان سوخت استفاده میکند. |
علت افزایش مصرف سوخت در خرابی سنسور |
عدم تولید ولتاژ صحیح باعث اختلال در تشخیص مقدار سوخت مورد نیاز توسط ECU شده و مصرف بنزین بالا میرود. |
علت اصلی خرابی سنسور |
از کار افتادن المنت داخلی که موجب عدم رسیدن سنسور به دمای مناسب عملکردی میشود. |
سخن پایانی
اگر این مقاله براتون مفید بود ممنون میشه نظرتونو توی کامنت ها بگین و به این مقاله نمره بدید که کمی پایین تر میتونید این کار رو انجام بدید و اگر هم مشکلی داشتید باز در کامنت ها میتونید بپرسید.
سوالات متداول
ماشینهای انژکتوری یک سنسور خیلی مهم دارند به اسم سنسور اکسیژن در اصل اساس کارکرد ماشینهای انژکتوری اطلاعاتی هستش که سنسور اکسیژن ارسال میکنه به ای سی یو (ECU) ماشین.
سنسور های اکسیژن همونطور که از اسمشون پیداست ساخته شدن که تعداد مولکولهای اکسیژن رو توی دود ماشین اندازه بگیرند سنسورهای اکسیژن رو در مسیر گازهای خروجی یا در مسیر دودی که از احتراق موتور خودرو حاصل میشه، میبندند.
- بالا رفتن مصرف سوخت
- ریپ زدن ماشین در سر بالایی
- کپ کردن ماشین در حال حرکت
- بوی خام سوزی و دوده زدن اگزوز
- روشن شدن چراغ چک
خرید کردن سنسور اکسیژنهای استوک مثل یک هندونه سربسته است یا یک هندونه در بسته هست شانسیه که به شما جواب بده یا نده.
اگر شما سنسور اکسیژن استوک میخرید با فروشنده شرط کنید که آقا اگر مشکلی داشت یا خطا رو ثبت کرد براتون تعویض کنند یا ازتون پس بگیرن.
اگر تعداد مولکولهای اکسیژنی که به این سنسور برخورد میکنند زیاد باشند ولتاژی که توی این سنسور تولید میشه نزدیک به یک ولت هست و ایسیو تشخیص میده بنزینی که داره وارد موتور میشه زیاده و باید سطح بنزین رو پایین بیاره.
حالا برعکس اگر تعداد مولکولهای کمتری به سطح این دی اکسید برخورد کنند ولتاژی که در این قطعه تولید میشه نزدیک به صفر هستش و ایسیو اینطور تشخیص میده که بنزینی که داره وارد موتور میشه کمه و باید پاشش بنزین رو بالا بیاره
و خرابی سنسور اکسیژن باعث ارسال اطلاعات غلط و باعث افزایش یا کاهش مصرف سوخت میشه.
در اکثر خودرو های داخلی بخصوص خودرو های یورو 4 وجود این علائم 90 درصد مربوط به خرابی سنسور اکسیژن هستش اما اگر این علائم وجود نداشت باید حتما با دستگاه دیاگ ماشینتون رو اسکن کنید یا به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.