اشتراک:
آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

خطرات جوش آوردن موتور و اشتباهات رایج در بازکردن درب رادیاتور

1 ارسال‌
1 کاربران
0 واکنش ها
10 بازدید ها
علی اسدی
ارسال‌: 84
Admin
شروع کننده موضوع
(@aliasadi_9)
استاد
تاریخ ورود: 2 سال پیش

بطور کلی علت جوش آوردن موتور یا بخاطر نقص سیستم خنک کاری می باشد یا علل دیگر.

 

در صورتی که سیستم خنک کاری نقص داشته باشد مانند کنده شدن تسمه دینام که در برخی خودروها واتر پمپ را هم می چرخاند یا خراب شدن ترموستات، بلافاصله باید موتور اتومبیل را خاموش کرد چون روشن ماندن آن لحظه به لحظه باعث داغتر شدن موتور خودرو میشود.

 

توصیه میگردد هر زمان موتور خودرو بیش از حد داغ شد و به هر دلیلی موتور خاموش شد یا شما آنرا خاموش کردید برای جلوگیری از گریپاژ کردن (جوش خوردن رینگ به سیلندر) هر سی ثانیه تک استارت(موتور روشن نشود) بزنید تا کمی موتور خنک تر شود.

 

البته دقت داشته باشید که این تک استارت زدن، در خنک شدن موتور اثری ندارد و باز بودن درب موتور و هوای اطراف با گذشت زمان عامل خنک شدن موتور است.

 

اگر هم علت جوش آوردن مشکل فنی به غیر از نقص سیستم خنک کاری بود، نیازی به خاموش کردن موتور نیست و کاهش سرعت یا در جا کردن موتور در برخی موارد دمای آب را پایین می آورد.

 

بازکردن درب رادیاتور و ریختن آب خنک بر روی رادیاتور هم از راهکارهای کاهش دمای موتور هستند که هر کدام مشکلاتی دارند که در ادامه خواهید خواند.

 

مشکلات باز کردن درب رادیاتور یا ریختن آب سرد روی آن

 

توجه کنید، دقت کنید که هیچگاه دمای آب موتور از حد مجاز نگذرد.

همواره چشمتان به نشان دهنده ی دمای آب موتور (آمپر آب) باشد.

 

وقتی درب رادیاتور بسته باشد به شرط سالم بودن آن، پس از گرم شدن موتور درون رادیاتور آب تحت فشار قرار میگیرد و در صورت بازکردن درب رادیاتور (چه موتور خاموش باشد و چه روشن) آب و بخار تحت فشار به بیرون می پاشد.

 

توجه داشته باشید دمای آب رادیاتور در زمان عادی بالای ۷۰ درجه سانتیگراد است، حال آنکه تحمل دمای بالای ۴۰ درجه برای انسان سخت میباشد.

 

پس باید بدانید که اولین مشکل یا خطر بازکردن درب رادیاتور احتمال سوختن دست و صورت شما یا اطرافیانتان هست.

 

دومین اشکال آن از دست دادن مایع خنک کاری(ضد یخ) می باشد و سومین اشکال نیز در برخی خودروها، هواگرفتن سیستم خنک کاری می باشد.

 

 

مشکل ریختن آب خنک بر روی رادیاتور

اولا در درپوش رادیاتور تنش حرارتی ایجاد میشود و در مدت کوتاهی به نشتی خواهد شد.

 

دوما، بخاطر کاهش ناگهانی دمای آب موتور و خنک شدن آن، موتور نیز دچار شوک حرارتی میشود.

اشتراک: