دلایل خروج دود سفید، سیاه و آبی اگزوز خودرو که نمی دانید!

دلایل خروج دود سفید، سیاه و آبی اگزوز ماشین که نمی دانید!

دود اگزوز خودروها یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است. وقوع چنین پدیده ای نشان دهنده نقص در سیستم احتراق خودرو است. بنابراین، بررسی رنگ دود ساطع شده از اگزوز خودرو می تواند به شناسایی هرگونه مشکل احتمالی و تعیین نوع نقص کمک کند. در این مقاله از سایت کرمان یدک یار (امداد خودرو کرمان و یدک کش کرمان) با ما همراه باشید تا با انواع دود اگزوز خودرو آشنا شوید.

شما هم امتیاز بدید


اگر قصد حمل خودرو با یدک کش در کرمان یا حمل خودروی لوکس و صفر از کارخانه با خودروبرهای ما, لیست نرخ قیمت های ما را مشاهده کنید :

⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓

قیمت یدک کش و خودروبر

از دیگر همکاران ما در که در محدوده شمال غرب کشور فعالیت دارند میتوان به امداد خودرو محمود بهرامی اشاره کرد

بررسی علل انواع دود خروجی از اگزوز ماشین

دود اگزوز خودرو می تواند به رنگ های سفید، آبی (خاکستری) یا سیاه ظاهر شود. هر یک از این رنگ ها نشان دهنده وجود مشکل خاصی در خودرو است که می تواند به شناسایی یک قطعه معیوب کمک کند. در قسمت های بعدی به معرفی انواع دود اگزوز و بررسی دلایل وقوع آنها می پردازیم.

رنگ دود اگزوز نقص پیش آمده علت احتمالی
دود سفید رنگ وجود آب در اتاقک احتراق سوختن واشر سرسیلندر
خرابی سرسیلندر
خرابی بلوک موتور
دود سیاه رنگ احتراق ناقص سوخت در سیلندرها کثیفی یا گرفتگی فیلتر هوا
نقص در رگلاتور بنزین
خرابی انژکتورها
دود آبی رنگ نشت روغن موتور در سیلندر ها خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ
خرابی رینگ پیستون

۱- خروج دود سفید رنگ از اگزوز ماشین نشانه چیست؟

انتشار دود سفید از اگزوز خودرو همیشه یک مشکل خطرناک نیست. در واقع، اگر وسیله نقلیه شما هنگام روشن شدن در صبح زود یا در روزهای سرد کمی دود سفید منتشر کند، جای نگرانی وجود ندارد. این دود سفید در واقع بخار آبی است که به دلیل اختلاف دمای محیط و موتور ایجاد می شود. معمولاً از آن به عنوان “بخار اگزوز” یاد می شود و یک مسئله اصلی در نظر گرفته نمی شود. با این حال، اگر دود اگزوز پس از روشن شدن خودرو و گرم شدن موتور سفید شود، می تواند نشان دهنده نقص در سیلندر، واشر آن یا حتی بلوک موتور باشد.

 

تفاوت بین دود سفید که به علت سرد بودن هوا و دود سفید ناشی از مشکلات جدی‌تر :

دود سفید خروجی از اگزوز خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها بی‌خطر و برخی دیگر نشان‌دهنده مشکلات جدی هستند. برای تشخیص تفاوت بین این دو نوع دود سفید، باید به چند نکته توجه کرد:

۱. مقدار و غلظت دود:

  • دود سفید ناشی از سردی هوا: این نوع دود معمولاً رقیق و کم است و بیشتر در لحظات اولیه روشن شدن خودرو در هوای سرد دیده می‌شود. این دود به سرعت با گرم شدن موتور و اگزوز از بین می‌رود. در واقع این دود چیزی نیست جز بخار آبی که به دلیل سردی هوا متراکم شده و به شکل دود دیده می‌شود.
  • دود سفید ناشی از مشکلات جدی: این نوع دود معمولاً غلیظ، حجیم و مداوم است و با گرم شدن موتور نه تنها کم نمی‌شود، بلکه ممکن است بیشتر هم بشود.

۲. بوی دود:

  • دود سفید ناشی از سردی هوا: این دود معمولاً بوی خاصی ندارد یا بوی خفیف بخار آب می‌دهد.
  • دود سفید ناشی از مشکلات جدی: این دود ممکن است بوی شیرین (ناشی از نشت مایع خنک‌کننده) یا بوی روغن سوخته بدهد.

۳. شرایط ایجاد دود:

  • دود سفید ناشی از سردی هوا: این دود فقط در هوای سرد و هنگام استارت اولیه دیده می‌شود.
  • دود سفید ناشی از مشکلات جدی: این دود در هر شرایط آب و هوایی ممکن است دیده شود و معمولاً با افزایش دور موتور و فشار دادن پدال گاز بیشتر می‌شود.

۴. علائم دیگر:

  • در صورتی که دود سفید ناشی از مشکلات جدی باشد، ممکن است علائم دیگری نیز همراه آن دیده شود، از جمله:
    • کاهش سطح مایع خنک‌کننده
    • گرم شدن بیش از حد موتور
    • وجود روغن در مایع خنک‌کننده یا برعکس
    • کاهش قدرت موتور
    • مصرف بیش از حد سوخت

شایع‌ترین دلایل دود سفید جدی:

  • نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق: این مشکل معمولاً به دلیل خرابی واشر سرسیلندر، ترک خوردن سرسیلندر یا بلوک سیلندر رخ می‌دهد.
  • سوختن روغن موتور: این مشکل می‌تواند به دلیل خرابی رینگ پیستون، لاستیک ساق سوپاپ یا سایر قطعات موتور باشد.

 

این مقاله جالبه : ماشین روغن کم میکنه ولی دود نمیکنه

دود اگزوز

مهمترین علت دود سفید اگزوز هنگام گاز دادن

اگر مطمئن هستید که علت دود ماشین سفید به هوای سرد و اختلاف دمای آن با موتور خودرو برنمی گردد میتوان گفت که اصلی‌ترین دلیل دود سفید هنگام گاز دادن، نفوذ مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور) به داخل سیلندرها و محفظه احتراق است، اما بهتر است در ادامه این مطلب بیشتر بررسی کنیم تا دیگر دلایل این پدیده را با هم بیابیم.

این مقاله پیش نیاز ادامه مقاله جاری است : جوش آوردن ماشین و هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو چقدر است؟

 

دلایل خاص ایجاد دود سفید از اگزوز خودرو به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

1. دلایل بی‌خطر (موقتی و ناشی از شرایط محیطی):

  • سردی هوا:

    این شایع‌ترین دلیل دود سفید است. در هوای سرد، بخار آب حاصل از احتراق سوخت در موتور، به دلیل دمای پایین هوا و اگزوز، متراکم شده و به صورت دود سفید از اگزوز خارج می‌شود. این دود معمولاً رقیق و کم است و با گرم شدن موتور و اگزوز، به سرعت از بین می‌رود. این حالت کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

2. دلایل جدی (نشان‌دهنده مشکلات فنی):

  • ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق:

    این یکی از جدی‌ترین دلایل دود سفید غلیظ و مداوم است. این مشکل معمولاً به دلایل زیر رخ می‌دهد:
    • خرابی واشر سرسیلندر:
      واشر سرسیلندر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و وظیفه آب‌بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت مایع خنک‌کننده به داخل آن را بر عهده دارد. خرابی این واشر باعث نشت مایع خنک‌کننده به داخل سیلندر و تبخیر آن در اثر حرارت احتراق می‌شود که به صورت دود سفید غلیظ از اگزوز خارج می‌شود. این دود معمولاً بوی شیرین دارد. 
      • ترک خوردن سرسیلندر یا بلوک سیلندر:
        ترک در سرسیلندر یا بلوک سیلندر نیز می‌تواند باعث نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق شود.

خرابی واشر سرسیلندر و خروج دود سفید اگزوز هنگام گاز دادن

  • سوختن روغن موتور:

    سوختن روغن موتور نیز می‌تواند باعث خروج دود سفید (گاهی اوقات مایل به آبی) از اگزوز شود. دلایل سوختن روغن موتور عبارتند از:
    • خرابی رینگ پیستون:
      رینگ‌های پیستون وظیفه جلوگیری از نشت روغن به داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. خرابی این رینگ‌ها باعث ورود روغن به محفظه احتراق و سوختن آن می‌شود.
    • خرابی لاستیک ساق سوپاپ:
      لاستیک‌های ساق سوپاپ از نشت روغن از بالای سوپاپ به داخل محفظه احتراق جلوگیری می‌کنند. خرابی این لاستیک‌ها نیز می‌تواند باعث سوختن روغن شود.
    • خرابی سیستم PCV (تهویه میل‌لنگ):
      این سیستم وظیفه خارج کردن بخارات روغن از موتور و جلوگیری از تجمع فشار در داخل آن را بر عهده دارد. خرابی این سیستم می‌تواند باعث افزایش فشار در موتور و نشت روغن به داخل محفظه احتراق شود.
  • مشکلات انژکتور سوخت:

    در برخی موارد، خرابی یا گرفتگی انژکتورهای سوخت می‌تواند باعث پاشش نامناسب سوخت و احتراق ناقص شود که منجر به خروج دود سفید از اگزوز می‌شود.
  • مشکلات پمپ انژکتور (در موتورهای دیزلی):

    در موتورهای دیزلی، خرابی پمپ انژکتور می‌تواند باعث تزریق نامناسب سوخت و احتراق ناقص شود که به صورت دود سفید از اگزوز دیده می‌شود.

نکته مهم:

همیشه به همراه دود سفید به سایر علائم خودرو نیز توجه کنید. به عنوان مثال:

  • کاهش سطح مایع خنک‌کننده:
    اگر سطح مایع خنک‌کننده خودرو به طور مداوم کاهش می‌یابد و همزمان دود سفید از اگزوز خارج می‌شود، احتمالاً مشکل از نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق است.
  • گرم شدن بیش از حد موتور:
    اگر موتور خودرو بیش از حد گرم می‌شود و دود سفید نیز از اگزوز خارج می‌شود، این نیز می‌تواند نشانه‌ای از نشت مایع خنک‌کننده باشد.
  • بوی دود:
    بوی شیرین دود می‌تواند نشانه‌ای از نشت مایع خنک‌کننده و بوی روغن سوخته می‌تواند نشانه‌ای از سوختن روغن موتور باشد.

در صورت مشاهده دود سفید مداوم یا همراه با علائم دیگر، توصیه می‌شود به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا مشکل دقیق تشخیص داده شده و رفع شود. بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر به موتور خودرو شود.

علائم دیگر

  • تفاوت بین دود سفید ناشی از آب و دود سفید ناشی از سوخت خام:

    در برخی موارد، تزریق بیش از حد سوخت (مشکل در انژکتورها) نیز می‌تواند باعث دود سفید موقت هنگام گاز دادن شود.
  • تأثیر شرایط آب و هوایی:

    دود سفید خفیف در هنگام استارت اولیه در هوای سرد، به دلیل تبخیر رطوبت موجود در سیستم اگزوز، طبیعی است و باید از دود سفید ناشی از مشکلات موتور تمیز داده شود. مقاله به این تمایز نمی‌پردازد.

راه‌کار رفع دود سفید اگزوز

برای حل مشکل دود سفید از اگزوز، اولین قدم شناسایی علت این موضوع است. تجزیه و تحلیل و ارزیابی دود خروجی از اگزوز به شناسایی عامل اصلی کمک می کند. به عنوان مثال، بوی نسبتاً شیرین و دود سفید از اگزوز نشان دهنده سوختن مایع خنک کننده در موتور است. 

این پدیده که به دود شیرین معروف است به دلیل نشتی در سیستم خنک کننده رخ می دهد. بنابراین لازم است ابتدا سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. 

اگر سطح مایع خنک کننده با گذشت زمان کاهش یابد، توصیه می شود آزمایش فشار انجام شود. این آزمایش تعیین می کند که آیا سیستم خنک کننده می تواند فشار بالا را تحمل کند یا خیر. اگر نتیجه آزمایش نشان می دهد که سیستم خنک کننده غیر قابل تحمل است، ممکن است یک واشر سرسیلندر معیوب باشد. با تعویض این قطعه مشکل حل می شود.

با این حال، اگر بوی دود سفید اگزوز شبیه بوی سوختگی باشد، موضوع در سوختن مایع هیدرولیک در جعبه دنده است. اگر در هنگام بازرسی سطح روغن گیربکس کاهش یافت، توصیه می شود ابتدا مقداری روغن به آن اضافه کنید. سپس لوله تنفس از گیربکس به موتور را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه آسیب نسبت به تعویض سوپاپ و مدولاتور خلاء در گیربکس اقدام نمایید.

به طور خلاصه، شناسایی علت دود سفید از اگزوز برای حل این مشکل بسیار مهم است. با بررسی و ارزیابی دود، می توان تشخیص داد که مایع خنک کننده در موتور می سوزد یا مایع هیدرولیک در گیربکس می سوزد. انجام اقدامات مناسب مانند بررسی سطح مایع خنک کننده، انجام تست های فشار و بازرسی و تعویض قطعات آسیب دیده می تواند به طور موثر این مشکلات را حل کند.

خروج دود سفید از اگزوز ماشین هنگام گاز دادن

چرا دود اگزوز سفید رنگ به همراه آب خارج می شود؟

پدیده دود سفید و خروج آب از اگزوز معمولا در روزهای سرد و هنگام راه اندازی خودرو اتفاق می افتد. دلیل اصلی این امر، تراکم در سیستم احتراق خودرو است. در فصول سرد که ماشین را روشن می کنید ناگهان دمای موتور بالا می رود. این اختلاف دمایی بین موتور خودرو و محیط اطراف باعث می شود که آب به همراه دود سفید متراکم شده و از اگزوز خارج شود. در اصل، دودی که صبح از خودرو خارج می شود، در واقع بخار آبی است که از طریق اگزوز خارج می شود. این دود اگزوز در اوایل صبح غلظت کمی دارد و پس از مدت کوتاهی از بین می رود.

دود سفید غلیظ از اگزوز ناشی از چیست؟

اگر متوجه شده اید که دود غلیظ سفید از اگزوز ماشین شما خارج می شود، ممکن است نشان دهنده مشکلات زیر در موتور باشد:

 

    • خرابی انژکتورها، انسداد، چسبندگی یا نشت سوخت می تواند باعث پاشش بیش از حد سوخت به موتور شود. پیامد این حادثه انتشار دود غلیظ سفید از اگزوز است که گاهی خاکستری نیز به نظر می رسد.

    • تنظیم نامناسب زمان پمپ دیزل در خودروهای دیزلی نیز یکی از دلایل انتشار دود غلیظ سفید از اگزوز است.

    • نشت مایع خنک کننده یا آب به داخل محفظه احتراق نیز می تواند منجر به تولید دود سفید غلیظی شود که از اگزوز خارج می شود که قبل تر توضیح دادیم.

دود خودرو

۳- علت دود آبی ماشین از اگزوز

انتشار دود آبی از اگزوز خودرو یک اتفاق رایج در بین وسایل نقلیه است. این پدیده می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند نشت روغن از موتور، آسیب یا شکستگی در سوپاپ، رینگ پیستون، سیلندر و سرسیلندر رخ دهد. به طور کلی، دود آبی از اگزوز را می توان به سوختن روغن در خودرو نسبت داد. در نتیجه، رسیدگی به این مشکل معمولاً با هزینه های بالایی همراه است، زیرا در صورت بروز این پدیده، برخی از قطعات داخلی خودرو احتمالاً آسیب می بینند و نیاز به تعویض دارند. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود به طور مرتب سطح روغن و میزان مصرف خودرو را بررسی کنید. علاوه بر این، بازرسی قطعات متحرک خودرو توسط مکانیک های حرفه ای نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

اگزوز خودرو

مهمترین علل خروج دود آبی از اگزوز چیست؟

اگر دلایل موثر انتشار دود آبی از اگزوز خودرو را بررسی کنیم، علت اصلی آن آسیب به مهر و موم میل سوپاپ و رینگ پیستون خواهد بود. خرابی این قطعات منجر به نشت روغن و مایع روان کننده به داخل محفظه احتراق و در نتیجه خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو می شود.

– خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ:

اگر پس از 30 یا 60 ثانیه از شتاب گیری، خودرو را متوقف کردید و دود آبی را مشاهده کردید که به سرعت ناپدید می شود، احتمال خرابی در مهر و موم میل سوپاپ وجود دارد. این جزء وظیفه تنظیم روغن روان کننده راهنما و میل سوپاپ را بر عهده دارد. حال، اگر فاصله کافی بین راهنما و میل سوپاپ وجود نداشته باشد، آب بند می تواند جدا شود و باعث نشت روغن شود.

– خرابی رینگ پیستون:

اگر با هر بار فشار دادن پدال گاز دود به رنگ آبی ظاهر شود، نشان دهنده مشکل رینگ پیستون است. این مشکل به دلیل فاصله ناکافی بین پیستون و دیواره سیلندر رخ می دهد. در این حالت رینگ پیستون ساییده شده و از موقعیت خود جدا می شود. اما آسیب رینگ پیستون نسبت به شرایط قبلی کمتر است.

علت دود آبی هنگام گاز دادن چیست؟

همانطور که گفته شد مشاهده دود آبی در هنگام انتشار گاز نشان دهنده مشکل رینگ های پیستون است. این دود معمولا با هر شتاب دیده می شود. با این حال، اگر پس از مدتی رانندگی متوجه دود آبی شدید و خودرو متوقف شد، باید مهر و موم میل سوپاپ را برای مشکلات احتمالی بررسی کنید.

دود اگزوز آبی بعد از تعویض روغن چه علتی دارد؟

اگر پس از تعویض روغن متوجه دود آبی (یا خاکستری) شده اید که از اگزوز خودروی خود خارج می شود، به احتمال زیاد سطح روغن از حداکثر مقدار مجاز فراتر رفته است. بنابراین لازم است گیج روغن را بررسی کنید و در صورتی که سطح روغن بالاتر از حد مجاز بود، روغن اضافی را تخلیه کنید. اگر حتی پس از تخلیه روغن اضافی نیز موضوع دود آبی اگزوز خودرو همچنان ادامه داشت، باید احتمالاتی مانند استفاده از روغن بی کیفیت یا نامناسب را در نظر بگیرید.

خروج دود آبی از اگزوز ماشین بعد از تعویض روغن

چرا پس از تعمیر موتور باز هم دود اگزوز آبی است؟

برخی از رانندگان از دیدن دود آبی اگزوز پس از تعمیر موتور شکایت دارند. این مشکل معمولا در عرض یک یا دو روز برطرف می شود. دلیل این امر وجود مقدار کمی روغن در سیلندرها است که در هنگام سوختن در موتور دود آبی تولید می کند. این مشکل ممکن است پس از تعویض واشر سرسیلندر نیز رخ دهد.

با این حال، اگر دود آبی اگزوز پس از یک یا دو روز برطرف نشد، بهتر است با یک مکانیک مشورت کنید. زیرا احتمال تعمیر نامناسب موتور و مصرف روغن وجود دارد.

علت دود كردن ماشين در صبح و هنگام استارت زدن چیست؟

هنگام استارت زدن خودرو و در اوایل صبح، ممکن است متوجه سه نوع دود شوید که هر کدام دلایل خاص خود را دارند:

دلیل دود سفید هنگام استارت زدن در صبح به دلیل اختلاف دمای موتور و محیط است. این معمولاً در فصول سرد اتفاق می افتد و در لحظات اولیه ناپدید می شود. بنابراین نشان دهنده مشکل خاصی نیست و جای نگرانی وجود ندارد.

دلیل دود سیاه هنگام راه اندازی، که با گرم شدن موتور ادامه می یابد، نشان دهنده نقص در تنظیم کننده سوخت، انژکتور یا فیلتر هوای کثیف است. دلیل دود آبی در هنگام راه اندازی گاهی اوقات مربوط به شل بودن آب بندی سوپاپ ها است و معمولاً پس از گرم شدن موتور برطرف می شود.

با این حال، اگر دود آبی اگزوز حتی با شتاب و حتی پس از گرم شدن موتور باقی بماند، نشانه آسیب رینگ پیستون است و باید سریعا ماشین خود را نزد مکانیک ببرید.

این مطلب مفید است : مشکلات خودرو در زمستان

۲- خروج دود سیاه از ماشین نشانه چیست؟

مشاهده انتشار دود سیاه از اگزوز خودرو می تواند یک اتفاق عادی یا نشانه ای از احتراق ناقص و عدم تعادل بین سوخت و مخلوط هوا باشد. به طور کلی، اگر هنگام روشن کردن موتور دود سیاه تولید شود و پس از مدت کوتاهی از بین برود، جای نگرانی نیست. اما اگر با گرم شدن موتور دود باقی بماند، احتمال بروز مشکل در سیستم جرقه زنی، انژکتورها، سنسور اکسیژن، گرفتگی فیلتر هوا و غیره وجود دارد. علاوه بر این، در خودروهای کاربراتوری، کاربراتور معیوب می تواند دلیل انتشار دود سیاه از اگزوز باشد.

دود ماشین

مهمترین علت دود سیاه ماشین

از جمله مهمترین دلایل خروج دود سیاه از اگزوز ماشین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– کثیفی یا گرفتگی فیلتر هوا:

فیلتر هوا وظیفه جلوگیری از ورود ذرات ریز و آلاینده ها به داخل موتور را بر عهده دارد. اگر این کار به درستی انجام نشود، ممکن است هوا به اندازه کافی وارد سیلندرها نشود و در نتیجه احتراق ضعیفی ایجاد شود. در نتیجه گرفتگی یا آلودگی فیلتر هوا می تواند منجر به ایجاد دود سیاه از اگزوز شود. برای حل این مشکل، فیلتر باید تعویض شود.

این مقاله را هم بخوانید : مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودروها

– نقص در رگلاتور بنزین:

تنظیم کننده سوخت موظف است فشار سوخت را نسبت به هوای ورودی کنترل کند. اگر رگولاتور خراب شود، نسبت هوا به سوخت در محفظه احتراق مختل می شود. در این شرایط ممکن است سوخت بدون چربی باشد یعنی سوخت کمتر و هوای بیشتری وجود دارد. از طرف دیگر، می تواند غنی باشد، با سوخت اضافی و هوای ناکافی. هنگامی که یک وضعیت غنی رخ می دهد، دود سیاه از اگزوز خارج می شود. برای رفع این مشکل می توان رگولاتور سوخت را تعویض کرد. اینجاست که می توان علت دود سیاه و مصرف سوخت زیاد در خودرو را نسبت داد.

– خرابی انژکتورها:

وظیفه اصلی انژکتورها در خودرو این است که در طی هر فرآیند احتراق مقدار مشخصی بنزین را به منیفولد ورودی اسپری کنند. اگر انژکتور معیوب شود یا نشتی ایجاد کند، سوخت به درستی به محفظه سیلندر تزریق نمی شود و در نتیجه مقدار بیش از حد سوخت تولید می شود. در نتیجه شاهد دود سیاه اگزوز در کنار مصرف سوخت بالا در موتور خواهیم بود.

علت دود سیاه هنگام گاز دادن چیست؟

اگر وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید و به آن گاز می‌دهید، دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود، دو دلیل متفاوت برای آن وجود دارد:

مشکل از کارکرد نادرست کاربراتور یا انژکتور سوخت است. هنگامی که کاربراتور یا انژکتور بنزین بیش از حد به موتور وارد می کند، در هنگام شتاب گیری دود سیاه از اگزوز خارج می شود. برای حل این مشکل می توان انژکتور یا کاربراتور را تمیز کرد.

خراب شدن سیم ها و شمع های خودرو نیز در ایجاد دود سیاه از اگزوز در هنگام شتاب گیری نقش دارد. زیرا سیستم جرقه زنی در خودرو با مشکل مواجه می شود و سوخت در محفظه احتراق به درستی مشتعل نمی شود.

خروج دود سیاه از اگزوز ماشین هنگام گاز دادن

راه‌کار رفع دود سیاه اگزوز

اگر ماشین شما قدیمی است و کاربراتور دارد، باید چوک های اتوماتیک را چک کنید تا دود سیاهی که از اگزوز می آید برطرف شود. با این حال، در خودروهای جدیدتر با سیستم تزریق سوخت، کنترل فشار انژکتور در هنگام تحویل سوخت به حذف دود سیاه کمک می کند. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بهتر است فیلتر هوا را بررسی کرده و از عملکرد مناسب سنسور اکسیژن اطمینان حاصل کنید.

چرا دهانه اگزوز ماشین سیاه می شود؟

گاهی اوقات متوجه دود سیاه می شویم که لوله اگزوز خودرو را می پوشاند. سیاه شدن لوله اگزوز به دلیل احتراق ناقص سوخت در موتور رخ می دهد. اساساً وقتی سوخت داخل سیلندرها به درستی نمی سوزد، دود سیاه از اگزوز خارج می شود. اگر علت این موضوع را شناسایی نکنید و برای رفع آن اقدام نکنید، به مرور زمان دوده سیاه روی لوله اگزوز جمع می شود.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از دود اگزوز

دود اگزوز یک مسئله رایج در وسایل نقلیه است و می تواند از مشکلات مختلفی ناشی شود. در برخی موارد، دود اگزوز می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد که نیاز به تعمیر فوری دارد. با این حال، حتی اگر دود اگزوز شدید نباشد، باز هم می تواند به آلودگی هوا و کاهش عملکرد خودرو کمک کند. بنابراین، توصیه می شود برای جلوگیری از بروز این مشکل، اقدامات پیشگیرانه ساده را انجام دهید:

۱- نگهداری منظم خودرو

نگهداری و سرویس دهی منظم وسایل نقلیه، از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای، ضروری است. این اقدامات شامل تعویض منظم روغن، تعویض فیلتر هوا و تعویض فیلتر روغن است. علاوه بر این، بازرسی منظم سیستم سوخت، از جمله انژکتورهای سوخت و تنظیم کننده های فشار سوخت، مهم است.

ردیاب وسیله نقلیه مجهز به رادار دارای سیستم یادآوری برای سرویس دهی منظم است که همیشه زمان تعویض روغن، فیلترها و موارد دیگر را به شما یادآوری می کند. وسیله نقلیه خود را همیشه در بهترین وضعیت نگه دارید.

۲- بررسی های فنی پیشگیرانه

علاوه بر تعمیر و نگهداری منظم، بازرسی منظم وسیله نقلیه خود برای جلوگیری از مشکلات فنی احتمالی مهم است. این شامل بررسی سطح روغن موتور، مایع خنک کننده و روغن ترمز است. همچنین باید مراقب نشتی در سیستم اگزوز و سیستم سوخت باشید. اگر علائم اولیه دود اگزوز را مشاهده کردید، بسیار مهم است که سریعاً برای تعمیر به مکانیک مراجعه کنید.

۳- توجه به علائم اولیه

بسیاری از مشکلات دود اگزوز علائم هشداردهنده اولیه دارند که می‌توانید قبل از اینکه مشکل جدی شود، آن‌ها را مشاهده کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

کاهش عملکرد موتور

روشن شدن چراغ چک موتور

دود سیاه از اگزوز

بوی دود از اگزوز

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، سریعاً به تعمیرکار مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص داده و رفع کند.

۴- استفاده از سوخت با کیفیت بالا

استفاده از سوخت با کیفیت بالا می تواند به جلوگیری از مشکلات دود اگزوز کمک کند. با این حال، سوخت با کیفیت پایین می تواند منجر به گرفتگی انژکتورهای سوخت و سایر مشکلات سیستم سوخت شود و حتی باعث خوردگی اجزای موتور شود. اگر می خواهید از مشکلات دود اگزوز جلوگیری کنید، همیشه از سوخت با کیفیت بالا استفاده کنید.

دود اگزوز ماشین هنگام استفاده از سوخت بی کیفیت

۵- رانندگی کم خطر و بدون ریسک

رانندگی ایمن و بدون خطر نیز یک اقدام پیشگیرانه در برابر مشکلات دود اگزوز است. زیرا رانندگی با شتاب بالا و ترمز ناگهانی باعث افزایش فشار روی موتور می شود و مشکلاتی مانند روغن سوزی و آسیب به واشر سرسیلندر را به دنبال دارد. اگر می خواهید از مشکلات دود اگزوز جلوگیری کنید، همیشه با سرعت متوسط ​​و نرم رانندگی کنید.

نتیجه

در این مقاله به بررسی انواع دود اگزوز از اگزوز خودرو پرداخته ایم و دلایل پشت این مسائل را بررسی کرده ایم. متوجه شدیم که دیدن دود آبی از اگزوز نشانه روغن سوزی در موتور است و باید سریعا به آن رسیدگی شود. دود سیاه با احتراق ناقص سوخت در سیلندرها همراه است. وجود آب در موتور منجر به مشاهده دود سفید می شود. هر کدام از این اتفاقات علت خاص خود را دارند و با درک آنها می توانیم بهتر از وسایل نقلیه خود نگهداری کنیم.

آیا تا به حال شاهد خروج دودی از اگزوز خودرو در رنگ های سفید، آبی یا مشکی بوده اید؟ دلیل این اتفاق چه بود؟ در کامنت ها بگو و به بقیه کمک کن😊

سوالات متداول

سردی هوا شایع‌ترین علت دود سفید ماشین است اما اگر این مورد نبود مهم ترین علت ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق میباشد.

اما دلایل مهمه دیگه ای هم وجو دارد که در مقاله کامل توضیح داده شده.

با بررسی کاملی که در مقاله کردیم مهم ترین علت دود آبی هنگام گاز دادن, خرابی و آسیب دیدن مهر و موم میل سوپاپ و رینگ پیستون هستش.

معمولات شایع ترین دلیل خرابی واشر سرسیلندر است که با تعویض این قطعه میتوانیم این مشکل را برطرف کنیم اما اگر قطعه دیگری مشکل داشت باید حتما به متخصص مکانیک و تعمیر خودرو مراجعه کنیم.

دلیل دود سفید اول صبح ماشین به دلیل اختلاف دمای موتور و محیط است. این معمولاً در فصول سرد اتفاق می افتد و در لحظات اولیه ناپدید می شود. بنابراین نشان دهنده مشکل خاصی نیست و جای نگرانی وجود ندارد.

 

آخرین پست ها :

شما هم امتیاز بدید
0 0 رای ها
تعداد رای این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x